Statystyka: Wypadki spowodowane niespodziewanymi podmuchami wiatru

Wypadki spowodowane niespodziewanymi podmuchami wiatru

Podmuchy i uskoki wiatru uważane są za jedne z głównych niebezpieczeństw, które czyhają na lotników w przestrzeni powietrznej. Nawet najlepiej przygotowanemu do lotu pilotowi może się zdarzyć, że niespodziewanie znajdzie się w obszarze podmuchów silnego wiatru, które mogą go zaskoczyć i przez to doprowadzić do utraty kontroli nad maszyną. Najgroźniejszy wpływ tego typu zjawisk notuje się jednak podczas manewru podejścia do lotniska i samego lądowania, kiedy samolot musi poruszać się z właściwą dla danej konfiguracji prędkością i musi być odpowiednio ustabilizowany.

W bazie zdarzeń portalu bezpieczeństwo.dlapilota.pl znajduje się 10 raportów, które dotyczą wypadków spowodowanych tego typu czynnikami. Zauważalne jest, iż problem ten dotyczy głównie małych konstrukcji segmentu general aviation, które są najbardziej podatne na wszelkie zjawiska pogodowe. Z wymienionych zdarzeń, w pięciu wzięły udział samoloty typu Cessna 150/152, w trzech typu PZL-104 Wilga, a w jednym Cessna 172 i M18D Dromader.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, jako przyczyny tego typu zdarzeń wymieniła m.in.:

  • małe doświadczenie pilota w wykonywaniu lotów na samolocie z kołem ogonowym;

  • zbyt optymistyczna ocena umiejętności pilota przez instruktora;

  • lądowanie z tylno bocznym wiatrem na klapach wychylonych do pozycji startowej;

  • podjęcie decyzji o lądowaniu na lądowisku górskim bez odpowiedniego przygotowania;

  • nieumiejętne wykonanie podejścia do lądowania i przejścia na drugi krąg;

  • błędy pilota polegające na nieprzestrzeganiu instrukcyjnych parametrów lotu;

  • zbyt optymistyczna ocena umiejętności szkolonego po przerwie w lotach.
Rok
Miesiąc Wypadki
2006 lipiec 2-Numer akt: 158/06 i 212/06
2006 sierpień 1-Numer akt: 235/06
2007 marzec 1-Numer akt: 57/07
2007 kwiecień 1-Numer akt: 143/07
2007 sierpień 1-Numer akt: 332/07
2008 marzec 1-Numer akt: 125/08
2008 sierpień 1-Numer akt: 532/08
2009 lipiec 1-Numer akt: 524/09
2009 październik 1-Numer akt: 838/09

 

comments powered by Disqus