B jak bezpieczeństwo...

B.dlapilota.pl, to nowy produkt redakcji dlapilota.pl, stworzony przy współpracy z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych - PKBWL. Projekt powstał przy wsparciu finansowym brokera ubezpieczeniowego, firmy Consus.

Portal b.dlapilota.pl, zawiera bazę danych uchwał i raportów z wypadków, zdarzeń i katastrof lotniczych oraz albumy opracowane w ramach działalności Komisji. Zasoby publikowane są według ściśle określonej taksonomii, czyli określonego klucza, który w logiczny sposób grupuje raporty o zdarzeniach sprawiając, że przeszukiwanie zasobów staje się łatwe i intuicyjne.

Nieustająco, wprowadzamy kolejne raporty. Licznik wprowadzonych zdarzeń, znajduje się w lewej górnej części portalu. W dniu uruchomienia serwisu, wprowadziliśmy około 1100 zdarzeń. W przyszłości, we współpracy z Komisją, będziemy się starali dotrzeć do archiwalnych jeszcze nie zamienionych na postać cyfrową raportów.

Za zgodą PKBWL, oddajemy do Państwa dyspozycji, możliwość komentowania raportów. Wierzymy, że dyskusje pozwolą na jeszcze lepsze zrozumienie prawdziwych przyczyn incydentów bądź wypadków. Apelujemy o rzeczowe wypowiedzi. Wszystkie obrażliwe wpisy, naruszające godność osób, rodzin ofiar oraz osób trzecich będą natychmiast kasowane. Jeśli zaś, znalazłeś/-aś błąd we wprowadzonym raporcie, lub błędne przypisanie go do właściwej grupy (Tagów), zwracamy się z uprzejmą prośbą o uwagę/komentarz.

Aby ułatwić przeszukiwanie raportów, do pomocy przekazujemy następujące narzędzia:

Przeszukiwarka po słowach kluczowych
Wystarczy wpisać dowolne wyrażenie. System automatycznie przeszuka wszystkie zawarte na serwerze pliki pdf, excel i word.

Mapa internetowa
z naniesionymi punktami zdarzeń. Wystarczy kliknąć w pineskę.

Słowa kluczowe - "Tagi"
Mechanizm „Tagów” - słów kluczowych skojarzonych ze zdarzeniem, nazywanych przez niektórych taksonomią. Wybierając określony „Tag”, np.: „Lot niehandlowy”, system wyświetli wszystkie skojarzone z nim raporty. Nie bez znaczenia jest także wielkość czcionki, która określa częstość występowania danego hasła w całym zbiorze. Im większa, tym dany Tag występuje częściej. Taki interfejs daje możliwość błyskawicznego dotarcia do raportu lub zdarzenia dotyczącego określonego miejsca, typu statku powietrznego, czy przyczyny wypadku.

Wyszukiwanie zaawansowane - znajdź interesujący Cię podzbiór raportów
Mechanizm wyszukiwania zaawansowanego, umożliwiającego zawężenie zakresu przeszukiwanych zbiorów raportów, np.: proszę o wskazania wszystkich raportów które dotyczyły lotów VFR w nocy na samolotach tłokowych, jednosilnikowych. W wyszukiwaniu zaawansowanym użytkownik ma do dyspozycji wszystkie użyte hasła („Tagi”) dzięki czemu z jeszcze większą precyzją wyszukać może interesujące go dokumenty.

I pamiętaj: Ucz się na cudzych błędach. Sam ich wszystkich nie przeżyjesz... Naszym marzeniem, jest aby ilość odwiedzin strony przełożyła się w przyszłości na mniejszą ilość zawartych w niej raportów.

Sczególne podziękowania za sugestie oraz pomoc przy tworzeniu serwisu, chcielibyśmy przekazać Panu Przewodniczącemu Edmundowi Klichowi oraz całemu jego zespołowi.

Redakcja dlapilota.pl

O PKBWL:
Do zadań PKBWL należy badanie wszystkich wypadków lotniczych i poważnych incydentów oraz nadzorowanie badania incydentów zaistniałych na terytorium RP. Celem badań jest ustalenie przyczyn i okoliczności zaistnienia wypadków. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności, natomiast na podstawie wyników badań proponuje odpowiednie środki dla zapobiegania wypadkom w przyszłości. Raporty końcowe wraz z zaleceniami Komisji stanowią podstawę do podjęcia przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzji w sprawie podjecia działań profilaktycznych.

Raporty są dokumentami prezentującym stanowisko Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczącymi okoliczności zdarzenia lotniczego, jego przyczyn i zaleceń profilaktycznych. Raporty są wynikiem badania przeprowadzonego jedynie w celach profilaktycznych w oparciu o obowiązujące przepisy prawa międzynarodowego i krajowego. Badania zostało przeprowadzone bez konieczności stosowania prawnej procedury dowodowej.

Sformułowania zawarte w raportach, w związku z Art. 134 ustawy Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696 z zm.) nie mogą być traktowane jako wskazanie winnych lub odpowiedzialnych za zaistniałe zdarzenie. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności. W związku z powyższym, wszelkie formy wykorzystania raportów do celów innych niż zapobieganie wypadkom i poważnym incydentom lotniczym, może prowadzić do błędnych wniosków i interpretacji.

Czytaj również: Wywiad z przewodniczącym Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Edmundem Klichem

comments powered by Disqus