Odpytaliśmy bazę raportów Państwowej Komisji Badań Wypadków Lotniczych o zdarzenia, w których jako jedną z przyczyn, Komisja wskazała pogorszenie widzialności. Od 2003 roku, spośród około 2000 zdarzeń, komputer wyświetlił 16*. Dwa raporty dotyczyły samolotów komunikacyjnych, jednego szybowca, dziewięciu samolotów GA i czterech śmigłowców.
W wyniku tych zdarzeń, zginęło w sumie, pięciu członków załogi i jeden pasażer. Dwóch członków załogi odniosło poważne obrażenia i dwójka pasażerów została poważnie ranna. Z wyjątkiem dwóch lotów komunikacyjnych, wszystkie przywołane tutaj zdarzenia, odbyły się w lotach VFR.
Wśród wskazanych przez PKBWL przyczyn wypadków i katastrof znalazły się:
Podjęcie decyzji o wykonywaniu lotu w warunkach meteorologicznych, nie odpowiadających posiadanym uprawnieniom
Niezamierzony wlot w rejon pogarszających się warunków meteorologicznych
Małe doświadczenie pilota w nawigacyjnych lotach nocnych
Wejście w rejon gęstej mgły i niskej podstawy chmur
Niezachowanie bezpiecznej wysokości lotu
Obniżenie wysokości lotu bez kontaktu wzrokowego z ziemią co przy braku umiejętności pilotowania samolotu trudnych warunkach atmosferycznych spowodowało utratę kontroli przestrzennego położenia samolotu
Wykonanie podejscia do lądowania w warunkach bez widoczności ziemi w śmigłowcowym locie nocnym według przepisów VFR
Błąd pilota polegający na usiłowaniu lądowania bez widoczności ziemi przy użyciu reflektora pokładowego, co w konsekwencji, przy panujących trudnych warunkach atmosferycznych (silna mgła i opad mżawki) doprowadziło do tzw. "olśnienia" pilota, utraty przestrzennego położenia śmigłowca względem ziemi i zderzenia z ziemią.
Czynniki sprzyjające wymienionym zdarzeniom:
Nagłe pogorszenie warunków atmosferycznych nad zaplanowanym miejscem lądowania.
Nie wykonanie obliczeń wysokości bezpiecznej lotu
Zbyt optymistyczna i niewystarczająca analiza prognozowanych warunków meteorologicznych w czasie planowania przelotu
Niewłasciwy wybór lotniska zapasowego dla zaplanowanego lotu
Silne poczucie misji - chęć wywiązania się pilota z postawionego zadania
Statystyki miesięczne
Miesiąc | Liczba zdarzeń |
Wrzesień | 2 |
Październik | 2 |
Listopad | 1 |
Grudzień | 2 |
Styczeń | 2 |
Marzec | 2 |
Kwiecień | 1 |
Czerwiec | 4 |
Polecamy zapoznanie się z poniższymi raportami Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.
Aby zadbać o bezpieczeństwo własne i pasażerów, stosujmy podstawowe zasady:
Czytajmy ze zrozumieniem prognozy pogody
Tam gdzie to możliwe odsłuchujmy ATIS i VOLMET
Przed lotem dzwońmy na lotnisko docelowe i zapytajmy o pogodę
Podczas planowania lotu, analizujmy rzeźbę terenu nad którym będziemy lecieć
Słuchajmy co mówią inni piloci przez radio
Pytajmy o pogodę Służbę Informacji Lotniczej FIS
A Ty? Co polecisz internautom aby latali bezpieczniej? Dopisz swoje propozycje w komentarzach.
* Liczbę raportów ze wskazanymi przyczynami, oparliśmy na zastosowanej przez redakcję portalu klasfikacji (taksonomii). Jeśli pominęliśmy jakiś raport, prosimy o dopisanie jego numeru w komentarzach na dole strony. Polecamy mechanizm wyszukiwania zaawansowanego, dostępnego pod adresem: http://bezpieczenstwo.dlapilota.pl/wyszukiwanie-zaawansowane