Statystyka: Wypadki spowodowane pogorszeniem widzialności

Odpytaliśmy bazę raportów Państwowej Komisji Badań Wypadków Lotniczych o zdarzenia, w których jako jedną z przyczyn, Komisja wskazała pogorszenie widzialności. Od 2003 roku, spośród około 2000 zdarzeń, komputer wyświetlił 16*. Dwa raporty dotyczyły samolotów komunikacyjnych, jednego szybowca, dziewięciu samolotów GA i czterech śmigłowców.

W wyniku tych zdarzeń, zginęło w sumie, pięciu członków załogi i jeden pasażer. Dwóch członków załogi odniosło poważne obrażenia i dwójka pasażerów została poważnie ranna. Z wyjątkiem dwóch lotów komunikacyjnych, wszystkie przywołane tutaj zdarzenia, odbyły się w lotach VFR.

Wśród wskazanych przez PKBWL przyczyn wypadków i katastrof znalazły się:
Podjęcie decyzji o wykonywaniu lotu w warunkach meteorologicznych, nie odpowiadających posiadanym uprawnieniom
Niezamierzony wlot w rejon pogarszających się warunków meteorologicznych
Małe doświadczenie pilota w nawigacyjnych lotach nocnych
Wejście w rejon gęstej mgły i niskej podstawy chmur
Niezachowanie bezpiecznej wysokości lotu
Obniżenie wysokości lotu bez kontaktu wzrokowego z ziemią co przy braku umiejętności pilotowania samolotu trudnych warunkach atmosferycznych spowodowało utratę kontroli przestrzennego położenia samolotu
Wykonanie podejscia do lądowania w warunkach bez widoczności ziemi w śmigłowcowym locie nocnym według przepisów VFR
Błąd pilota polegający na usiłowaniu lądowania bez widoczności ziemi przy użyciu reflektora pokładowego, co w konsekwencji, przy panujących trudnych warunkach atmosferycznych (silna mgła i opad mżawki) doprowadziło do tzw. "olśnienia" pilota, utraty przestrzennego położenia śmigłowca względem ziemi i zderzenia z ziemią.

Czynniki sprzyjające wymienionym zdarzeniom:
Nagłe pogorszenie warunków atmosferycznych nad zaplanowanym miejscem lądowania.
Nie wykonanie obliczeń wysokości bezpiecznej lotu
Zbyt optymistyczna i niewystarczająca analiza prognozowanych warunków meteorologicznych w czasie planowania przelotu
Niewłasciwy wybór lotniska zapasowego dla zaplanowanego lotu
Silne poczucie misji - chęć wywiązania się pilota z postawionego zadania

Statystyki miesięczne

Miesiąc Liczba zdarzeń
Wrzesień 2
Październik 2
Listopad 1
Grudzień 2
Styczeń 2
Marzec 2
Kwiecień 1
Czerwiec 4

Polecamy zapoznanie się z poniższymi raportami Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

11 września, 2009 - 13:15 Śmiertelne zderzenie z drzewami samolotu Piper PA-28-181 SP-GFT 757/09
30 czerwca, 2009 - 19:02 Lądowanie przed lotniskiem i kapotaż samolotu Cessna 152 SP-KIS 456/09
13 czerwca, 2009
Utrata orientacji geograficznej przez pilota samolotu Cessna 152 SP-GRM 387/09
2 września, 2008 - 09:45 Ugrzęźnięcie w glebie podwozia samolotu C 42 B Ikarus D-MFKG w trakcie lądowania w terenie przygodnym 640/08
23 stycznia, 2008 - 13:41 Pogorszenie się warunków meteorologicznych podczas lotu samolotu PZL-104 Wilga SP-EAA 29/08
23 stycznia, 2008 - 13:41 Uchwała dot. lądowania zapobiegawczego samolotu PZL-104 Wilga SP-EAA 29/08
6 grudnia, 2007 - 18:10 Utrata orientacji we mgle i wypadek śmigłowca LPR Mi-2 SP-SXF 501/07
30 października, 2007
Start przy zaniżonej widzialności RVR przez załogę samolotu Embraer 170 SP-LDK 491/07
6 marca, 2007 - 19:34 Wytoczenie poza próg drogi startowej podczas dobiegu samolotu Cessna 172S SP-KDI 57/07
11 kwietnia, 2006 - 12:47 Nieuwaga pilota i uderzenie w linię energetyczną średniego napięcia śmigłowca Schweizer 269D SP-SSH 61/06
17 marca, 2006 - 18:15 Lot w warunkach niższych niż dopuszczalne śmigłowca Mi-2 plus SP-WXN 39/06
31 grudnia, 2005 - 10:23 Przerwanie procedury startu samolotu Boeing 757-200 SP-FVP 291/05
27 listopada, 2005 - 13:32 Odcięcie lewego skrzydła i lewego usterzenia poziomego w samolocie Maule MT-7-235 SP-FZO 264/05
3 czerwca, 2005
Utrata przez ucznia pilota orientacji szczegółowej w locie szybowcem Pirat SP-2715 139/05
8 października, 2004 - 21:30 Zgubienie orientacji przez pilota i śmiertelny wypadek na śmigłowcu Enstrom 280C SPGAG 271/04
23 czerwca, 2004 - 08:30 Śmiertelny wypadek w wyniku zgubienia orientacji we mgle zderzenia z ziemią samolotu PZL-110 Koliber SP-FRI 175/04

Aby zadbać o bezpieczeństwo własne i pasażerów, stosujmy podstawowe zasady:
Czytajmy ze zrozumieniem prognozy pogody
Tam gdzie to możliwe odsłuchujmy ATIS i VOLMET
Przed lotem dzwońmy na lotnisko docelowe i zapytajmy o pogodę
Podczas planowania lotu, analizujmy rzeźbę terenu nad którym będziemy lecieć
Słuchajmy co mówią inni piloci przez radio
Pytajmy o pogodę Służbę Informacji Lotniczej FIS

A Ty? Co polecisz internautom aby latali bezpieczniej? Dopisz swoje propozycje w komentarzach.


* Liczbę raportów ze wskazanymi przyczynami, oparliśmy na zastosowanej przez redakcję portalu klasfikacji (taksonomii). Jeśli pominęliśmy jakiś raport, prosimy o dopisanie jego numeru w komentarzach na dole strony. Polecamy mechanizm wyszukiwania zaawansowanego, dostępnego pod adresem: http://bezpieczenstwo.dlapilota.pl/wyszukiwanie-zaawansowane

comments powered by Disqus