Nagromadzenie w prowadnicy nadmiernych osadów węglowych po procesie spalania w samolocie TB-9 Tampico SP-TUL 120/06

Data zdarzenia: 
1 June, 2006 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
50° 6' 35.8488" N, 22° 1' 8.4" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 120/06

Miejsce zdarzenia: Rzeszów-Jasionka
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot TB-9 Tampico
Znaki rejestracyjne: SP-TUL

Przyczyna incydentu:
Zatarcie w prowadnicy trzonka zaworu wydechowego czwartego cylindra, w wyniku czego zawór został unieruchomiony w położeniu wewnątrz cylindra co w konsekwencji doprowadziło do uszkodzenia osłony popychacza i co spowodowało wyciek oleju z silnika; zatarcie, o którym mowa, spowodowane zostało nagromadzeniem w prowadnicy nadmiernych osadów węglowych po procesie spalania.

Zalecenia profilaktyczne:
1. Sprawdzenie za pomocą boroskopu stopnia nagarowania w pozostałych silnikach.
2. Omówienie zdarzenia z personelem szkolącym i szkolonym.
3. Rozważyć zmniejszenie, w stosunku do zalecenia producenta silnika określonego w Service Instruction No 1485, okresu wykonywania procedury sprawdzenia stanu prowadnic; zmniejszenie to należy w szczególności rozważać dla samolotów wykonujących stosunkowo dużo startów i lądowań, kiedy gromadzenie osadów jest większe, np. w samolotach używanych do szkolenia.

ZałącznikWielkość
2006_120_U.pdf51.43 KB
comments powered by Disqus