Lokalizacja
Opis: Odejście na drugie okrążenie, wykonującego podejście VOR/DME RWY 33 w EPWA LO376, lecącego z EDDM, z powodu błędnych odczytów DME OKE (w odległości 6,5 NM od lotniska).
Przerwane podejścia przez a/c LOT456 z powodu błędnego odczytu VOR/DME na pokładzie.
Załogi samolotów EMBRAER obserwowały podczas podejść na RWY29 i RWY33, że chwilowo zanikają wskazania odległości do DME OKE 113.40 MHz, a następnie pojawiają się wskazując, że samolot jest dalej od DME niż poprzednio. Obserwowano również chwilowo całkowite braki wskazań odległości od DME. Stwierdzono brak sezonowości i regularności dla zjawiska. Jedyna cecha wspólną były podejścia na lotnisko EPWA od strony południowej i samoloty EMBRAER. Blisko trzyletnia współpraca operatora, producenta samolotu i urządzeń pokładowych oraz PAŻP, szereg badań, prób i analizy zapisów FDR pozwoliły w styczniu 2011 r. na określenie przyczyny zjawiska i sformułowanie zaleceń profilaktycznych.
Miejsce zdarzenia: lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: EMBRAER E145
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 835/09
Powiązane raporty: 830/09, 827/09, 119/09, 913/08
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2009_0835_u.pdf | 199.6 KB |