Lokalizacja
Opis: O godzinie 10:40 pilot szybowca wystartował za samolotem. Po wyczepieniu nawiązał kontakt z termiką i o godzinie 11:34 odszedł na trasę. Warunki pogodowe w rejonie drugiego punktu zwrotnego (Biłgoraja) pogorszyły się. Około godziny 14:00, na wysokości 470 m., w okolicy miejscowości Majdan Gromadzki, po bezskutecznym poszukiwaniu termiki podjął decyzję o wyborze pola do lądowaniu w terenie przygodnym. Wybierając miejsce do lądowania pilot nie ocenił właściwie kierunku wiatru, wiejącego z prędkością około 20 km/h z prawej strony i lekko z tyłu do kierunku podejścia. Aby zredukować wysokość, zdecydował się na esowanie. Niewłaściwe rozplanowanie tego manewru oraz niekorzystna składowa wiatru skutkowały zbyt bliskim, niskim podejściem, rozbieżnie w stosunku do osi pola wybranego na miejsce lądowania. Aby wytracić nadmiar wysokości i przybliżyć się do osi pilot zdecydował się na ślizg nakierunkowy w prawo. Tuż przed wytrzymaniem do lądowania wycofał przechylenie, skutkiem czego przyziemienie nastąpiło z trawersem, prowadząc do utraty kierunku w lewo na dobiegu. Szybowiec zahaczył o krzewy lewym skrzydłem, wykonując gwałtowny obrót o 90°
Miejsce zdarzenia: Gromada k. Biłgoraja
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-30 Pirat
Znaki rejestracyjne: SP-3996
Numer akt: 2020/1336
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2020_1336_rk.pdf | 855.31 KB |