Lokalizacja
Opis: 06.08.2018 r. około godziny 16:02 z lotniska Przylep (EPZP) do lotu treningowego wystartował szybowiec DG-1000 holowany przez samolot JAK-12 A. W kabinie szybowca znajdował się pilot i podróżny. Po oderwaniu się od ziemi na wysokości 3 – 4 m szybowiec utracił kierunek lotu i pilot zaczął go korygować z pomocą lotek. W wyniku takiego postępowania szybowiec został „rozkołysany”, a lina holownicza zluzowała się. Aby opanować sytuację pilot szybowca otworzył hamulce aerodynamiczne. Otwarte hamulce aerodynamiczne w połączeniu z dużą rozpiętością skrzydeł i masą szybowca nie dawały szansy na wznoszenie się zespołu. Od tego momentu zespół kontynuował lot na wysokości 5 – 10 m (poniżej koron drzew). Pilot holujący stwierdził, że samolot nie rozpędza się i utrzymuje prędkość około 100 km/h. Przed końcem lotniska uznał, że zespół nie przeleci nad drzewami i podjął decyzję o wyczepieniu szybowca. W pełni zdawał sobie sprawę z tego, że pilot szybowca znajdzie się w trudnej sytuacji. Po wyczepieniu, samolot przeszedł na szybkie wznoszenie, przeleciał nad drzewami i po wykonaniu małego kręgu nadlotniskowego wykonał lądowanie przy kwadracie szybowcowym. Po wyczepieniu pilot szybowca zamknął hamulce aerodynamiczne, przez chwilę kontynuował lot po prostej a następnie aby nie wlecieć do lasu znajdującego się na kierunku lotu podjął decyzję o lądowaniu na lotnisku z zakrętu o 180°. Szybowiec przyziemił przed lotniskiem lecąc na dużych kątach natarcia i na zwiększonym opadaniu. W trakcie dobiegu szybowiec uderzył w płot ogradzający lotnisko. W wyniku zderzenia poważnie uszkodzone zostało prawe i lewe skrzydło szybowca oraz płot ogrodzenia lotniska
Miejsce zdarzenia: lotnisko Zielona Góra-Przylep (EPZP)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: DG-1000
Znaki rejestracyjne: D-KSOE
Numer akt: 2434/18
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
raport_koncowy_2434_18.pdf | 874.91 KB |