Zdarzenie lotnicze podczas lotu fotogrametrycznego samolotem KR-030 „Topaz” SP-SGEO 855/20

Data zdarzenia: 
9 March, 2020 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

TMA EPKK w rejonie EPR 14 (Ojcowski Park Narodowy)
Poland
50° 12' 31.896" N, 19° 50' 33.036" E

 Opis: 9 marca 2020 r. samolot ultralekki KR-030 Topaz wykonywał lot fotogrametryczny w przestrzeni kontrolowanej TMA (EPKK) po wschodniej stronie strefy EPR14. Po zakończeniu ósmego szeregu (odcinka projektu) kontroler nakazał pilotowi kontynuowanie lotu w kierunku zachodnim przez około półtorej minuty. Po tym czasie pilot uzyskał zgodę na wykonanie zwrotu na wschód i kontynuowanie zadania.
Po zakończeniu dziesiątego szeregu kontroler ponownie polecił pilotowi utrzymywać kurs zachodni, aby zapewnić separację z innym samolotem.
Pilot sądził, że tak jak poprzednio lot z kursem zachodnim będzie trwał około półtorej minuty, jednak trwał dłużej. Zbliżajac się do strefy ograniczonej EPR14 (Ojcowski Park Narodowy) pilot poinformował kontrolera, że nie posiada zezwolenia na wlot do tej strefy i zapytał jaki manewr ma wykonać, aby tego uniknąć. Kontroler nakazał mu wznoszenie do wysokości 5000 ft (górna granica strefy). W trakcie wznoszenia (przed uzyskaniem nakazanej wysokości), aby uniknąć wlotu w strefę, pilot bez zgody kontrolera wykonał zakręt w kierunku północnym i wkonywał lot równolegle do granicy strefy. Kontroler ponownie nakazał pilotowi utrzymywać zachodni kierunek lotu. W trakcie wznoszenia na kierunku zachodnim pilot naruszył strefę EPR14 Polecenia kontrolera były podyktowane koniecznością separowania lotu fotogrametrycznego z lotem samolotu wykonującego północne podejście (STAR) do pasa 25 lotniska (EPKK). Po zdarzeniu pilot kontynuował projekt i po wykonaniu zadania wylądował na lotnisku (EPRZ).

Miejsce zdarzenia: TMA EPKK w rejonie EPR 14 (Ojcowski Park Narodowy)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: KR-030 „Topaz”

Znaki rejestracyjne: SP-SGEO

Numer akt: 855/20

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2020_855_uchwala.pdf282.71 KB
comments powered by Disqus