Statystyka: Incydenty lotnicze spowodowane oblodzeniem gaźnika

Kolizja z samolotu Cessna 150

Zwykle, takie artykuły zaczynają się tak: "Przed nami okres niższych temperatur i zmiennej pogody. Nie od dziś wiadomo, że pogoda ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo lotnictwa, a w szczególności lotnictwa ogólnego". W zaprezentowanym akapicie nie ma oczywiście nic złego, ale mamy wrażenie, żeśmy się wszyscy osłuchali z takimi wstępniakami. Spróbujmy, zatem spojrzeć na problem okiem nieubłaganej "statystyki" która, jak niektórzy twierdzą jest wyrocznią w wielu dziedzinach życia. W lotnictwie szczególnie.

Wypadki – jak sama nazwa wskazuje – są losowe, zatem nie jesteśmy w stanie określić kiedy się wydarzą. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia, możemy i musimy uczyć się na błędach innych - tak aby nikt nie musiał się uczyć na naszych. Dlatego zachęcamy do odpowiedniego przygotowania się na okres, który już się właściwie się rozpoczął. Chodzi, o oblodzenie, zmorę pilotów "małego" lotnictwa, prowadzącą czasami do nieszczęśliwych zdarzeń. Poniżej, prezentujemy wyciąg z przyczyn i czynników, zakwalifikowanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, jako najczęściej sprzyjających oblodzeniu gaźnika.

Wpisując hasło "oblodzenie gaźnika" do wyszukiwarki, na stronie bezpieczeństwo.dlapilota.pl znajdziemy dokumentację PKBWL dotyczącą dziewięciu zdarzeń.  Najczęściej dotyczą one małych samolotów, szkoleniowych, z których korzystają piloci z segmentu General Aviation. 

Wśród znalezionych w bazie poważnych incydentów lotniczych , jeden dotyczył paralotni z napędem NemoMoto L-27, pięć samolotów typu Cessna 150, a wśród pozostałych znalazły się: PZL-110 Koliber, EOL-2 VM, Socata Morane MS-880B. 

Były to przypadki klasyfikowane jako poważne incydenty lotnicze - w większości - ze szczęśliwym zakończeniem dla osób znajdujących się na pokładach ww. statków, jak i tych na ziemi - nie odniosły obrażeń. Miał też niestety miejsce wypadek ze skutkiem śmiertelnym . Po awaryjnym wodowaniu na Wiśle, uczeń-pilot, po opuszczeniu statku powietrznego, nie zdołał dopłynąć do brzegu i utonął.

Wskazane przez PKBWL przyczyny ww. poważnych incydentów lotniczych to:

  • Niewłaściwe zaplanowanie lotu

  • Wykonywanie lotu przy zmniejszonej widzialności związanej z zapadającym zmrokiem

  • Prawdopodobne oblodzenie gaźnika

  • Oblodzenie gaźnika lub układu dolotowego za gaźnikiem, które wystąpiło w sprzyjających warunkach meteorol