Statystyka: Lądowanie ze schowanym podwoziem

Skutki lądowania ze schowanym podwoziem

Lądowanie ze schowanym podwoziem, to manewr bardzo trudny, niebezpieczny i z pewnością nieprzyjemny. Mimo, że rzadko kończy się tragicznie dla załogi i pasażerów, to prawie w każdym przypadku w jego następstwie dochodzi do zniszczeniem płatowca. 

W bazie danych bezpieczeństwo.dlapilota.pl znajdziemy siedem takich przypadków odnotowanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych. Dotyczą one szybowców, małych samolotów, ale także dużych samolotów pasażerskich. Na myśl przychodzi od raz badany wciąż spektakularny przypadek lądowania Boeinga 767 SP-LPC na warszawskim Lotnisku Chopina, 1 listopada 2011r. 

Na szczęście, jak dotąd, w tego typu przypadkach nie było ofiar śmiertelnych, niemniej - tego typu sytuacja sama w sobie jest bardzo nieprzewidywalna i obarczona bardzo dużym ryzykiem. Nieprzewidywalność tego co może wydarzyć się po zetknięciu statku powietrznego z ziemią jest tak duża, że lepiej podobnych sytuacji unikać. Jako najczęstsze przyczyny tego typu zdarzeń PKBWL podaje zarówno usterki techniczne, jak również błędy w pilotażu. 

Najczęstsze przyczyny lądowania ze schowanym podwoziem ujawnione przez Komisję, to:

  • Niezidentyfikowana przez pilota awaria zasilania elektrycznego samolotu,

  • Niewłaściwe wykonanie procedury wypuszczenia p