Lokalizacja
Opis: Według oświadczenia pilota start balonu odbył się z lotniska EPNT o godz. 14.40 LMT. Po około 40 minutach lotu, z wysokości około 700 m AGL pilot rozpoczął zniżanie do lądowania w pobliżu miejscowości Waksmund. Podczas podejścia do lądowania balon leciał na wysokości około 20 m, z kursem około 270º. W końcowej fazie podejścia do lądowania balon zderzył się z linią energetyczną 15 kV, biegnąca w poprzek kursu lotu. Kontakt balonu z przewodami linii elektrycznej nastąpił na wysokości podpór palnika. W wyniku zderzenia złamaniu uległ słup linii energetycznej, co spowodowało oderwanie się balonu od linii. Lądowanie balonu zostało wykonane bez dalszych następstw, około 3 km od miejsca zderzenia z linią energetyczną.
Zgodnie z oświadczeniem właściciela balonu, w wyniku zderzenia z linią energetyczną niewielkim uszkodzeniom uległ kosz balonu i osłony podpór palnika. Z oświadczenia pilota wynika, że w końcowej fazie lotu przed zderzeniem, balon wznosił się z prędkością 0,2 m/s i w pewnej chwili zaczął opadać z prędkością około 0,6 m/s. Niekontrolowane wejście balonu w opadanie pilot przypisał wystąpieniu „duszenia”, spowodowanego spływem powietrza z góry Turbacz.
Miejsce zdarzenia: Waksmund k/Nowego Targu
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Linstrand LBL 105A
Znaki rejestracyjne: SP-BEY
Numer akt: 178/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_0178_u.pdf | 200.04 KB |