Lokalizacja
Opis: W trakcie prowadzenia zajęć z umiejętności kontrolowania skrzydła (korygowanie kierunku) grupy początkującej podczas piątego dnia zajęć, (Paralotnia Nemo XX 25 kierunek wiatru "E" siła 1 m/s w podmuchach do 2 m/s, forma holu ręczny), Uczeń miała za zadanie postawić skrzydło, ustabilizować i kontrolować kierunek. Przez zbyt gwałtowne przyhamowanie paralotni wytworzyła siłę nośną na skrzydle i oderwała się od ziemi na wysokość ok. 1 metra. W tym momencie nastąpiło przeniesienie środka ciężkości na lewą stronę co spowodowało zmianę kierunku lotu do linii holu-kierunku (skręcanie w lewo). Widoczne było asymetryczne zaciągnięcie sterówek: prawa strona ok. 10 cm, lewa strona ok 20 cm. Mimo wielokrotnie (3 do 4 razy) wydanej komendy „prawa, prawa, prawa” (użyj prawej sterówki) celem skorygowania toru lotu na wprost i łagodnego przyziemienia, brak reakcji ze strony ucznia doprowadził do skrętu w lewo i przyziemienia dynamicznego, w efekcie którego uczeń doznała lekkiego wstrząśnienia mózgu i pęknięcia obojczyka lewej strony. Wezwano pomoc na nr 112 i poszkodowana została przetransportowana do najbliższego szpitala.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Ostrów Wielkopolski-Michałków (EPOM)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Nemo XX 25
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1534/2020
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
uchwala_pkbwl_1534_20.pdf | 349.6 KB |