Zadziałanie czujników pożarowych silnika i aktywacja lampki alarmowej na pokładzie samolotu ATR-42/300 SP-KEE po zatrzymaniu na płycie postojowej 378/07

Data zdarzenia: 
30 August, 2007 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Italy
38° 11' 4.4628" N, 13° 6' 10.9512" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 378/07

Miejsce zdarzenia: lotnisko Palermo (LICJ)
Państwo: Włochy

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-42/300
Znaki rejestracyjne: SP-KEE

Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu, polegającego na aktywacji lampki alarmowej „pożar prawego silnika”
(No 1 ENGINE FIRE), było gwałtowne wtłoczenie gorących gazów wylotowych do silnika,
spowodowane silnym podmuchem tylnego wiatru wskutek ustawienia samolotu na płycie
postojowej tyłem do wiatru przez służby lotniskowe, a co spowodowało zadziałanie czujników
pożarowych.

Zalecenia profilaktyczne:
Komisja akceptuje przyjęte przez White Eagle Aviation S.A. zalecenie profilaktyczne:
Nakazanie załogom przestrzeganie obowiązujących procedur dotyczących ustawiania
samolotów na płytach postojowych oraz wyłączania silników z uwzględnieniem siły i kierunku
wiatru.
Komisja nie formułuje zaleceń profilaktycznych.

ZałącznikWielkość
2007_378_U.pdf56.84 KB
comments powered by Disqus