Lokalizacja
Opis: O godzinie 11:07 pilot wystartował do czwartego lotu z trzema skoczkami na pokładzie samolotu Jak-12M. Podczas wznoszenia na kierunku północno-zachodnim, na wysokości 300 m AGL, nastąpiło gwałtowne zatrzymanie silnika, któremu towarzyszył metaliczny odgłos uderzenia. Awaria silnika nastąpiła, kiedy samolot nad trudnym pagórkowatym terenem, nabierał wysokości do zrzutu skoczków. Pilot zabezpieczył prędkość i wybrał pole awaryjnego lądowania, które jak się okazało przecinały dwie linie przewodów energetycznych. Samolot przyziemił prawidłowo, ale na zwiększonej prędkości. Na dobiegu uderzył prawą golenią podwozia w niewielkie suche drzewo, które wyrwał z ziemi. Prędkość samolotu zmalała, ale mimo tego zagrażało zderzenie z lasem na końcu pola, ponieważ nachylenie stoku narastało. W tej sytuacji pilot zdecydowanie wychylił ster kierunku w prawo i zmienił kierunek ok. 150°. W trakcie „cyrkla” została wyłamana lewa goleń podwozia i samolot podparł się lewym skrzydłem o ziemię, zatrzymując się po 10 m. Pilot dał komendę skoczkom do opuszczenia samolotu i po wyłączeniu iskrowników oraz zamknięciu zaworu paliwa także opuścił kabinę. Nikt z uczestników lotu nie odniósł obrażeń.
Miejsce zdarzenia: Bielsko-Biała
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Jak-12M
Znaki rejestracyjne: SP-AAF
Numer akt: 2131/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_2131_rk.pdf | 1.35 MB |