Niekontrolowany ruch na stanowiskach postojowych samolotów Boeing 737 F-GHZN, BAe 146 D-AEWQ i Boeing 767 SP-LPC 127/10

Data zdarzenia: 
10 January, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Balice
Poland
50° 4' 40.0008" N, 19° 47' 6" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 127/10

Miejsce zdarzenia: lotnisko Kraków - Balice (EPKK)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Boeing 737-800 / samolot British Aerospace BAe-146-300 / samolot 767-300
Znaki rejestracyjne: F-GHZN / D-AEWQ / SP-LPC

Przyczyna incydentu:
Nieskuteczne działanie podstawek (pochylanie sie i przemieszczanie na jednej krawedzi, zamiast
klinowania) na nawierzchni o obniżonym współczynniku tarcia i w niskich temperaturach,
prawdopodobnie spowodowane zastosowaniem niewłasciwego materiału na wykonanie podstawki.

Zalecenia profilaktyczne:
Komisja akceptuje zalecenia profilaktyczne sformułowane przez MPL Kraków-Balice i adresowane do:

Służb MPL Kraków-Balice
1. W trybie natychmiastowym agent obsługi wprowadził obowiazek zabezpieczania wszystkich goleni podwozia podstawkami w warunkach zimowych, co przewyższa standardy zalecane w podrecznikach przewozników.
2. Utrzymywac nawierzchnie płyty (pochylenie, stan nawierzchni, współczynnik hamowania, oznakowanie poziome) – zgodnie z obowiazujacymi standardami i przepisami. Radykalna poprawe sytuacji w kwestii czystosci płyty w okresie zimowym zapewni oddanie do użytku (w tym roku) wydzielonego stanowiska do odladzania samolotów, na wylocie z płyty, wyposażonego w odpowiednia infrastrukture.

Operatorów obsługi naziemnej:
1. Stosowac w praktyce ilosc i jakosc podstawek nie mniejsza niż zalecane w dokumentacji użytkowników samolotów, oraz w stosunku do ogólnie obowiazujacych norm i standardów, w tym IATA AHM 630.
2. Powołac zespół do analizy przypadków przemieszczenia sie samolotów i zbadania oferty rynkowej w zakresie podstawek lotniczych.
3. Rozpoznac oferte rynkowa, zakupic i wdrożyc do nadzorowanej eksploatacji partie podstawek renomowanych producentów, zalecanych przez GHM – w uzgodnieniu ze służbami użytkowników samolotów odpowiedzialnymi za eksploatacje samolotów.
4. Zastosowane rozwiazania dorazne (dodatkowe podstawki, ustawianie samolotu poza żółta linia) uznac za przejsciowe (obowiazujace w warunkach niskich temperatur lub mokrej płyty, ponieważ wprowadzaja dezorientacje wsród załóg samolotów).

ZałącznikWielkość
Uchwała61.42 KB
comments powered by Disqus