Utrata łączności podczas lotu szkolnego samolotu Socata TB-9 853/14

Data zdarzenia: 
12 June, 2014 - 20:20

Lokalizacja

rejon lotniska Rzeszów (EPRZ)
Poland
50° 6' 34.9992" N, 22° 1' 8.0004" E

Opis: Do zdarzenia doszło podczas lotu szkolnego wykonywanego w rejonie TMA EPRZ, na wysokości poniżej przestrzeni kontrolowanej przy monitorowaniu częstotliwości TWR lotniska. Zgodnie z wydanymi instrukcjami przez kontrolę ruchu lotniczego załoga miała zgłosić trawers punktu nawigacyjnego WHISKEY. Około godziny 20:20 UTC załoga próbowała kilkukrotnie, bezskutecznie nawiązać łączność z kontrolerem EPRZ TWR. Możliwy był odbiór transmisji kontroli ruchu lotniczego i innych statków powietrznych natomiast nie było możliwości nadawania zarówno z miejsca zajmowanego przez ucznia-pilota jak i instruktora. W związku z zaistniałą sytuacją załoga włączyła kod transpondera 7600 co zostało zarejestrowane przez kontrolera ruchu lotniczego ok. godz. 20:24. Instruktor skontaktował się telefonicznie z instruktorem prowadzącym nadzór operacyjny w ośrodku szkoleniowym. Nadzorujący przekazał kontrolerowi TWR informację o braku dwustronnej łączności. Kontroler nadając „na ślepo” wydał zgodę na wlot w rejon kontrolowany lotniska oraz instrukcję dolotu do lotniska EPRJ. W trakcie dolotu, w rejonie punktu nawigacyjnego SIERRA, załoga utraciła całkowicie łączność oraz dodatkowo pojawiały się niekontrolowane przez nią nadawania fali nośnej. Instruktor ponownie korzystając z łączności telefonicznej przekazał o tym informację nadzorującemu, który poinformował o tym kontrolera TWR. Kontroler zapewnił separację innym statkom powietrznym znajdującym się w przestrzeni lotniska i poprosił nadzorującego o przekazanie telefonicznie załodze zgody na podejście do lądowania jako numer jeden. Lądowanie na lotnisku EPRJ odbyło się o 20:44.

Miejsce zdarzenia: rejon lotniska Rzeszów (EPRZ)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Socata TB-9

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 853/14

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2014_0853_u.pdf157.98 KB
comments powered by Disqus