Zdarzenie lotnicze z udziałem dwóch samolotów Samolot, Embraer 195 OE-LWQ/ Samolot, Airbus A-321 HALXN 2019/4326

Data zdarzenia: 
21 September, 2019 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Okolice punktu nawigacyjnego BABEN
Poland
54° 23' 17.0016" N, 15° 14' 30.9984" E

Opis: Samolot HALXN wykonywał lot na FL360 z FIR WARSZAWA do FIR SWEDEN. O godz. 07:431 samolot został przekazany z ACC Warszawa do ATCC Malmoë. W tym czasie samolot OE-LWQ wykonywał lot na FL350 w kierunku przeciwnym. Samoloty znajdowały się około 20 NM od siebie, separacja pionowa wynosiła 1000 ft, a prędkość zbliżania wynosiła około 900 kt. Kilka sekund po przekazaniu HAXLN do krl GAT ACC Warszawa (krl GAT) zgłosił się OE-LWQ. Oba samoloty znajdowały się w FIR Warszawa, ale zgodnie z porozumieniem pomiędzy ACC Warszawa i ATCC Malmoë, HAXLN został przekazany do ATCC Malmoë na 20 NM przed osiągnięciem granicy odpowiedzialności tych ośrodków kontroli ruchu lotniczego. Gdy samoloty znajdowały się w odległości około 7 NM HALXN rozpoczął zniżanie, co spowodowało wygenerowanie przez system PEGASUS-21 dwóch ostrzeżeń: o nieutrzymaniu nakazanego poziomu lotu (Level Bust) przez HALXN oraz o przewidywanym bliskim zagrożeniu zbliżeniem (STCA PR) HALXN i OE-LWQ. W czasie wygenerowania STCA PR samoloty znajdowały się 5,84 NM od siebie. Krl GAT odczytał w rozszerzonym oknie informacyjnym HALXN, że załoga jako poziom docelowy ustawiła FL290. W celu uniknięcia niebezpiecznego zbliżenia samolotów wydał on załodze OE-LWQ polecenie wykonania natychmiastowego zakrętu w prawo na kurs 270. System PEGASUS-21 wygenerował alarm o niebezpiecznym zbliżeniu samolotów (STCA). Przewidywana minimalna odległość pozioma samolotów wynosiła 0,59 NM. Załoga OE-LWQ odmówiła wykonania polecenia krl GAT i zgłosiła wygenerowanie przez TCAS propozycji rozwiązania (RA) nakazującej zniżanie, co załoga wykonała. Minimalna odległość pomiędzy samolotami wyniosła w poziomie 3,95 NM i w pionie 700 ft (przy wymaganych odpowiednio 5 NM i 1000 ft). Krl GAT zapytał telefonicznie ACC Malmoë o powód zniżania HALXN. Otrzymał odpowiedź, że to pomyłka, która jest korygowana. Krl GAT poinformował załogę OE-LWQ o ruchu. Załoga zgłosiła, że samolot jest wolny od ruchu i OE-LWQ rozpoczął wznoszenie do FL350.

Miejsce zdarzenia: Okolice punktu nawigacyjnego BABEN

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Embraer 195 / Airbus A-321

Znaki rejestracyjne: OE-LWQ / HALXN

Numer akt: 2019/4326

Powiązane raporty:

 

ZałącznikWielkość
2019_4326_uchwala.pdf306.5 KB
comments powered by Disqus