Zdarzenie lotnicze z udziałem szybowca Twin Astir Trainer SP-4070 1263/20

Data zdarzenia: 
22 May, 2020 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

lotnisko Piła (EPPI)
Poland
53° 10' 8.8752" N, 16° 42' 47.088" E

 Opis: 22 maja 2020 r. na lądowisku Piła (EPPI) uczeń-pilot brał czynny udział w szkoleniu szybowcowym nadzorowanym przez instruktora. Wykonał cztery loty z instruktorem, które miały na celu przygotowanie do lotów samodzielnych. Loty poprzedzone były odprawą szkoleniową informującą o warunkach atmosferycznych panujących na lądowisku, które nie utrudniały szkolenia w powietrzu. Następnie uczeń-pilot miał wykonać dwa samodzielne loty po kręgu pod nadzorem instruktora z ziemi. Po starcie do drugiego zakrętu włącznie samodzielny lot przebiegał normalnie i bez zastrzeżeń. Pilot obserwował okolice kwadratu szybowcowego z powietrza. Trzeci zakręt uczeń-pilot wykonał na wysokości ok. 180-200 m nad poziomem lądowiska. Czwarty zakręt wykonał z prędkością ok. 125-130 km/h wg wskazań prędkościomierza. Po wyjściu na prostą zgłosił przez r/stację „prostą do pasa 03” i oddał drążek sterowy zabezpieczając prędkość ok. 120-125 km/h po czym otworzył pełne hamulce aerodynamiczne. Po kilku chwilach uczeń-pilot ocenił, że ścieżka schodzenia jest trochę za stroma i grozi mu niedolot, dlatego przymknął nieznacznie hamulce aerodynamiczne. Następnie zaobserwował spadek prędkości, która wynosiła ok. 110 km/h i dlatego oddał lekko drążek sterowy, aby zwiększyć prędkość do ok. 115-120 km/ h. Reakcja szybowca, który przeszedł do lotu nurkowego zaskoczyła ucznia-pilota. Uczeń-pilot zareagował ściągnięciem drążka sterowego do siebie, lecz około 100 metrów przed pasem 03 uderzył centralnym kołem nawierzchni trawiastej, po czym szybowiec odbił się na wysokość ok. 5-7 metrów, utrzymując wciąż prędkość na tyle dużą, aby dolecieć kolejne 100 m do planowanego miejsca przyziemienia. Sprawność sterów pozwalała kontrolować lot od wybicia do ponownego kontaktu z płytą lotniska i przeprowadzić normalne lądowanie. W wyniku zderzenia z ziemia nastąpiło uszkodzenie podwozia głównego.

Miejsce zdarzenia: lotnisko Piła (EPPI)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Twin Astir Trainer

Znaki rejestracyjne: SP-4070

Numer akt: 1263/20

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
uchwala_pkbwl_1263_20.pdf221.59 KB
comments powered by Disqus