Niewyczepienie się liny wyciągarkowej podczas próby jej odłączenia w czasie lotu szybowca PIK-20D 1152/14

Data zdarzenia: 
22 July, 2014 - 17:30

Lokalizacja

lotnisko EPWC
Poland
52° 16' 9.0588" N, 20° 54' 25.9812" E

Opis: O godz. 17.15 odbył się start szybowca typu PIK-20D - bez zakłóceń. Po osiągnięciu wysokości ok. 260 m, po zmniejszeniu ciągu przez wyciagarkowego, pilot zabezpieczył prędkość przez "oddanie" drążka, oraz pociągnął 3-krotnie za wyczep. Ze względu na doświadczenie pilota (instruktor szybowcowy z 5-letnim doświadczeniem) oraz bieżący trening, pilot akustycznie (brak odgłosu "odchodzącej" liny wyciągarkowej) stwierdził prawdopodobieństwo nie wyczepienia liny. Natychmiast rozpoczął wykonywanie pierwszego zakrętu w prawo jednocześnie pytając przez radio: czy lina "odeszła"?. W tym momencie w końcowej fazie zakrętu zauważył kręcącą się tarczę sygnalizacyjną i dodatkowo komunikat głosowy w radio: PIK - masz niewyczepioną linę. Pilot przez radio nadal komunikat: "tnijcie linę" i rozpoczął procedurę awaryjnego schodzenia "na hamulcach" z jednoczesnym układaniem liny w obrębie lotniska z pomijaniem przeszkód terenowych. Równolegle z procedurą awaryjnego lądowania kilkakrotnie próbował (używając bardzo dużej siły) wyczepić linę. Po wykonaniu łagodnego zakrętu w prawo (pod wiatr) pilot lądował na kierunku 07. Przyziemienie nastąpiło z prędkością ok. 80 km/h, dobieg trwał krótko ze względu na używanie hamulca na koło podwozia głównego. Po zatrzymaniu pilot wyszedł z kabiny i stwierdził, że nadal lina jest niewyczepiona. Po jednokrotnym pociągnięciu za wyczep, lina spadła na trawę pod "własnym ciężarem". Wykonana została próba funkcjonowania zaczepu. Nie stwierdzono żadnych usterek. Wszystkie elementy układu podczepiania i wyczepiania liny funkcjonowały prawidłowo.

Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa Babice

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: PIK-20D

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 1152/14

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2014_1152_u.pdf315.69 KB
comments powered by Disqus