Lokalizacja
Opis: 26.10.2022 r. dwaj piloci wykonywali lot samolotem Piper PA28. W trakcie lotu prowadzono kontrolę techniki pilotażu jednego z pilotów. W tym czasie na lotnisku EPML loty szkolne wykonywał śmigłowiec Sikorsky S-70. O 12:58:50 załoga śmigłowca S-70 zgłosiła pozycję po trzecim zakręcie w lewym kręgu nadlotniskowym do RWY 26 i zamiar wykonania podejścia do lądowania z autorotacją. Informator AFIS przekazał załodze samolotu PA28, aby wykonywała lot z uwagą na śmigłowiec wykonujący imitację autorotacji. Załoga samolotu PA28 potwierdziła odbiór ostrzeżenia. O godz. 12:59:45 załoga samolotu PA28 zapytała załogę śmigłowca S-70 czy wykonuje podejście do pasa betonowego czy do trawiastego6. Załoga śmigłowca S-70 przekazała, że wykonuje do pasa betonowego i wykona autorotację z przejściem. Statki powietrzne zbliżały się do siebie. Informator AFIS nie zareagował na zbliżanie się statków powietrznych. Załoga śmigłowca S-70 zauważyła samolot poniżej, przerwała wykonywanie ćwiczenia i o godz. 13:01:01 zgłosiła przez radio, że doszło do takiej sytuacji. Informator AFIS przekazał, że samolot podchodził do lądowania i wyprzedził śmigłowiec S-70. Załoga samolotu PA28 nie skomentowała zaistniałej sytuacji i wykonała lądowanie z przelotem w celu szybszego opuszczenia RWY 26L. Śmigłowiec S-70 wylądował po wykonaniu kolejnego kręgu.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Mielec (EPML)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Piper PA28 / Sikorsky S-70
Znaki rejestracyjne: SP-SWB / SP-YVR
Numer akt: 2022/6333
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2022-6333-u.pdf | 196.42 KB |
2022_6333_u_eng.pdf | 156.33 KB |