Wypadek pilota na paralotni Nemo L spowodowany w technice startu i niereagowaniem na komendy instruktora 598/10

Data zdarzenia: 
27 June, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
51° 39' 41.382" N, 15° 53' 41.0208" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 598/10

Miejsce zdarzenia: Dalków
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: paralotnia Nemo L
Znaki rejestracyjne: -

Przyczyny wypadku:
- zaciągnięcie linek sterowniczych podczas początkowej fazy startu;
- nierównomierne ustawienie rąk – prawa linka sterownicza głębiej zaciągnięta;
- brak reakcji na utratę kierunku podczas holu;
- brak reakcji na komendy wydawane przez kierującego startem instruktora.

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego:
- zanik umiejętności nabytych podczas szkolenia wynikający z długiej przerwy
w wykonywaniu startów za holem;
- lekka prawa odchyłka wiatru od osi holowania.

Komisja akceptuje podjęte przez podmiot działania profilaktyczne:
- przeprowadzenie analizy stosowanych w ośrodku procedur przyjmowania na loty osób nie
szkolonych wcześniej w ośrodku.
Komisja akceptuje uwagę przedstawioną przez podmiot badający:
Wskazane wydaje się zwiększenie nacisku podczas szkolenia, na stosowanie w sytuacjach
awaryjnych przyjmowania pozycji jak do lądowania (spadochronowej).

ZałącznikWielkość
2010_598_U.pdf62.73 KB
comments powered by Disqus