Zdarzenie samolotu BOEING 737-400 SP-ENA po starcie z Antalya do Poznania 947/11

Data zdarzenia: 
30 July, 2011 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Turkey
36° 53' 2.94" N, 30° 42' 20.268" E

Opis: Piloci poprosili o wznoszenie do poziomu lotu FL340. Po otrzymaniu zgody kontrolera ATC na
wznoszenie, początkowo do FL320 i przekazaniu łączności do ATC UPPER SECTOR (130.400),
załoga poinformowała kontrolera, że aktualnie przecina FL310 oraz zbliża się do KFK VOR.
Informacja została odebrana prawidłowo i potwierdzona przez kontrolera (CLIMB FL320, DIRECT
KFK). Samolot leciał w modach A/P: LNAV, V/S: +700ft/min (ponieważ zbliżał się do
wyznaczonego poziomu lotu). PF był dowódca samolotu. Na FL315 o 22:15 UTC urządzenie
TCAS wygenerowało komunikat TA (TRAFFIC, TRAFFIC) oraz żółty symbol na wyświetlaczu
EFIS wskazujący położenie innego samolotu z prawej strony, z przewyższeniem +5 (500 ft , na
poziomie FL320). W tym samym momencie kontroler ATC podał komendę “TURN LEFT HDG
270” (zmiana kursu w lewo o około 90°). Identyczną komendę kontroler wydał dla drugiego
samolotu, uczestniczącego w zbliżeniu. Kiedy samolot ENT rozpoczął wykonywanie zakrętu
(około 2 s po wygenerowaniu pierwszego komunikatu TCAS TA) urządzenie wygenerowało
komunikat RA DESCENT. W tym momencie samolot przecinał FL317 kontynuując zakręt na
wznoszeniu na kurs 270°. Pilot lecący przesilił autopilota, aby przejść na zniżanie, zgodnie z TCAS
RA. Załoga poinformowała o tym ATC. Następnie TCAS wygenerował komunikat ADJUST
VERTICAL SPEED i załoga zmniejszyła prędkość zniżania. Po wygenerowaniu komunikatu
CLEAR OF CONFLICT kontroler ATC wydał zezwolenie DESCENT FL310, HDG 270. Następnie
zapytał załogi obu samolotów czy był komunikat TCAS RA. Obie załogi potwierdziły.

Miejsce zdarzenia: Antalya

Państwo: Turcja

Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot BOEING 737-400

Znaki rejestracyjne: SP-ENA

Numer akt: 947/11

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
20110947U.pdf192.24 KB
comments powered by Disqus