Lądowanie z dużą prędkością pionową skoczka na spadochronie Cruislite 210 powodujące uraz kręgosłupa skoczka 341/09

Data zdarzenia: 
31 May, 2009 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
51° 55' 45.0012" N, 19° 39' 1.8" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 341/09

Miejsce zdarzenia: Bratoszewice k/Strykowa
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: spadochron Cruislite 210
Znaki rejestracyjne: -

Przyczyna wypadku:
1. Niewłaściwa ocena prędkości wiatru w fazie podejścia do lądowania, co spowodowało
wykonanie przez skoczka niskiego zakrętu pod wiatr i zbyt blisko przeszkód
znajdujących się po nawietrznej stronie terenu przygodnego wybranego do lądowania.
2. Wykonanie końcowego podejścia do lądowania na bardzo mocno zahamowanym
spadochronie w strefie zawirowań po zawietrznej stronie przeszkód terenowych, co
spowodowało przyziemienie z dużą prędkością pionową i doznanie przez skoczka
poważnego urazu ciała.

Zalecenia profilaktyczne:
Ze wszystkimi skoczkami oraz uczniami – skoczkami zostały omówione przyczyny wypadku
oraz prawidłowy sposób oceny warunków terenowych w powiązaniu z prędkością wiatru
i optymalnym sposobem wykonaniem podejścia do lądowania. Szczególną uwagę zwrócono na
element sprawdzania prędkości wiatru i oceny terenu przed wykonaniem ostatniego zakrętu
i przygotowaniu się na turbulencje występujące za przeszkodą terenową.

Komunikat Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego nr 43 z dnia 6 lipca 2010r.

ZałącznikWielkość
Uchwała60.17 KB
Komunikat Prezesa ULC50.48 KB
comments powered by Disqus