Lokalizacja
Opis: W dniu 08 maja 2015 r. o godzinie 11 : 53 LMT w trakcie wykonywania startów do kolejnej konkurencji Regionalnych Zawodów Szybowcowych rozgrywanych na lądowisku EPRU, obsługa naziemna podczepiła linę holowniczą do szybowca SZD-55-1. Podczas naprężania liny holowniczej, samolot lekko ją szarpnął i zatrzymał się. Szarpnięcie spowodowało przetoczenie się szybowca z lekkim odchyleniem od osi startu w prawo. Pilot szybowca ocenił, że odchylenie to było niewielkie a wiatr był słaby, więc nie wyczepił szybowca. Pilot założył, że przy ponownym naprężaniu liny holowniczej stojący przy lewym skrzydle wypuszczający, przytrzyma skrzydło i szybowiec ponownie znajdzie się w osi samolotu. Jednak po ponownym naprężeniu liny holowniczej samolot zdecydowanie ruszył, a wypuszczający zbyt wcześnie puścił lewe skrzydło (lub nie zdołał go utrzymać), prawe skrzydło momentalnie opadło na ziemię. Pomimo tego, iż pilot zareagował pełnym wychyleniem lotki i steru kierunku w lewo, szybowiec zaczął coraz bardziej odchylać się od kierunku startu w prawo. Pilot widząc, że nie jest w stanie podnieść prawego skrzydła wyczepił się, a szybowiec zaczął wykonywać cyrkiel w prawo. Pilot wychylił drążek sterowy od siebie, aby unieść ogon szybowca do góry i uniknąć jego ukręcenia. Szybowiec obrócił się na kole głównym i w końcowej fazie obrotu (po około 180°) ogon uderzył o ziemię. W wyniku uderzenia belka ogonowa uległa uszkodzeniu pękając podłużnie w kilku miejscach.
Miejsce zdarzenia: lądowisko w Rudnikach (EPRU)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: SZD-55-1
Znaki rejestracyjne: SP-3859
Numer akt: 678/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_0678_rk.pdf | 480.96 KB |