Zdarzenie lotnicze podczas kołowania samolotu BOEING – 787-9 SP-LSE 1349/20

Data zdarzenia: 
5 June, 2020 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)
Poland
52° 9' 56.9988" N, 20° 58' 1.9992" E

 Opis: Po wylądowaniu na lotnisku EPWA (rejs WUH-WAW, LO7836), około godziny 17:50 UTC podczas opuszczania DS 15 załoga SP otrzymała zezwolenie na kołowanie drogami kołowania H, A na stanowisko postojowe nr 65. Podczas kołowania kapitan rutynowo skręcił w niewłaściwą TWY. Kontrola ATC poinformowała, że do samolotu został wysłany pojazd FOLLOW ME celem nakierowania SP do wykonania nawrotu. Następnie kontroler zapytał załogę, czy będzie w stanie skręcić w drogę A7. Kapitan potwierdził taką możliwość. Po otrzymaniu zezwolenia, rozpoczęto manewr zawracania w drogę A7 i dalej w drogę H2. W końcowej fazie zakrętu w drogę A7 na wskaźniku EICAS pojawiła się informacja „TIRE PRESS”. Kapitan był zaabsorbowany kołowaniem, a śledzeniem sytuacji opon zajęła się pozostała część załogi (F/O oraz dodatkowy kapitan). Po zawróceniu, kołujący zauważył FOLLOW ME na drodze H2 przed drogą A. Kontynuowano kołowanie drogą A8 do stanowiska 65. W trakcie procedury, odczytano kartę kontrolną „TIRE PRESS” oraz otworzono stronę „GEAR SYNOPTIC”. Monitorowano wskazania ciśnienia w oponach. Na lewej goleni, początkowo na kołach nr 5 oraz nr 6, a następnie na kole nr 1 pojawiło się wskazanie „LOW PRESS”. Po wkołowaniu samolotu na stanowisko postojowe nr 65, personel techniczny LOT AMS stwierdził uszkodzenia trzech kół na lewym podwoziu. Koła nr: 1, 5 i 6 nie miały azotu, a opony nosiły ślady uszkodzeń mechanicznych (były poprzecinane). O fakcie tym został poinformowany Dyżurny Portu WAW oraz operator. Poproszono Dyżurnego Portu o sprawdzenie dróg kołowania, po których poruszał się samolot po wylądowaniu w WAW. Dyżurny Portu po dokonaniu inspekcji dróg kołowania przekazał informację, że samolot kołując po drodze kołowania A7 uszkodził 2 lampy krawędziowe. W uzgodnieniu z operatorem (MCC LOT) zostały zabezpieczone nagrania z DVDR i CVR. Zgodnie z obowiązującą dokumentacją obsługową samolotu B787 wykonano czynności techniczne na podwoziu samolotu. Przeprowadzono inspekcje osi oraz wymieniono na nowe wszystkie koła lewego podwozia.

Miejsce zdarzenia: lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: BOEING – 787-9

Znaki rejestracyjne: SP-LSE

Numer akt: 1349/2020

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
uchwala_pkbwl_1349_20.pdf365.62 KB
comments powered by Disqus