Lokalizacja
Opis: W dniu 15.05.2015 roku z lotniska w Turbi EPST do swojego pierwszego lotu z pełnym balastem wodnym przygotowywał się pilot szybowca JS-C. Po podkołowniu samolotu holującego PZL-104 Wilga i podczepieniu liny holowniczej do szybowca zespół rozpoczął rozbieg. Po około 400 m rozbiegu szybowiec został oderwany od ziemi w konfiguracji dwupunktowej - z koła głównego i tylnego. Lecąc na wysokości około 3m nad ziemią z lekko zadartym nosem szybowiec zaczął się odchylać od osi startu w lewo i prawo. Po oderwaniu się samolotu od ziemi szybowiec na chwilę uspokoił swój lot. Zespołu przeszedł na wznoszenie a szybowiec ponownie zaczął wykonywać pogłębiające się wahnięcia. W trakcie trzeciego wahnięcia na wysokości około 100 m pilot wyczepił szybowiec i zaczął wykonywać ostry zakręt w prawo w kierunku lotniska. W trakcie zakrętu nastąpiło dynamiczne przeciągnięcie, szybowiec wykonał obrót autorotacyjny w lewo i zderzył się z przydrożnymi drzewami. W wyniku zderzenia urwana została końcówka lewego skrzydła i ogon. Przednia część kadłuba ze skrzydłami przeleciała nad drogą i w pozycji odwróconej zderzyła się z ziemią. Przybyli po chwili na miejsce wypadku przygodni świadkowie i piloci odwrócili kadłub do pozycji normalnej i wydobyli pilota z kabiny. Po około 15 min na miejsce wypadku przybyła straż pożarna i pogotowie ratunkowe, które odwiozło pilota do szpitala. Szybowiec został całkowicie zniszczony a pilot poważnie ranny.
Miejsce zdarzenia: Turbia
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: JS1-C
Znaki rejestracyjne: ZG-GBT
Numer akt: 730/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_0730_rw.pdf | 356.94 KB |