Przerwanie rozbiegu samolotu ATR-72 SP-LFE spowodowane wystąpieniem sygnalizacji 'MASTER WARNING' oraz przerwanie kołowania wskutek usterki układu odladzania 238/07

Data zdarzenia: 
15 June, 2007 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 9' 32.436" N, 20° 58' 23.1384" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 238/07

Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Okęcie (EPWA)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-72/202
Znaki rejestracyjne: SP-LFE

Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentów, polegających na:
a) chwilowym wystąpieniu sygnalizacji MASTER WARNING, co doprowadziło do
przerwania rozbiegu,
b) stwierdzeniu silnego lokalnego nagrzania kadłuba w obrębie kabiny pasażerskiej, co
doprowadziło do przerwania kołowania,
było:
w przypadku a): chwilowe zadziałanie sygnalizacji MASTER WARNING z nieustalonej
przyczyny;
w przypadku b): nieprawidłowe działanie różnicowego ciśnieniowego przełącznika zaworu
dodatkowego odladzania (ADDITIONAL DE-ICING PRESSURE SWITCH) w układzie
klimatyzacji PACK 2 wskutek jego defektu, powodujące nadmuch gorącego powietrza do
kabiny pasażerskiej.

Zalecenia profilaktyczne:
Komisja akceptuje przyjęte przez Eurolot S.A. zalecenia profilaktyczne:
1. Powiadomić producenta o zdarzeniu,
2. Powiadomić załogi EuroLOT S.A. o zdarzeniu podczas szkoleń okresowych,
3. Wnioskować do Zarządu EuroLOT SA o analizę właściwego przygotowania samolotów do
rejsu dla spełnienia kryteriów pod względem temperatury wnętrza kabiny załogi i kabiny
pasażerskiej.
Komisja nie formułuje zaleceń profilaktycznych.

ZałącznikWielkość
2007_238_U.pdf59.28 KB
comments powered by Disqus