Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 332/11
Miejsce zdarzenia: lot po trasie Warszawa (EPBC) - Białystok (EPBK)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: śmigłowiec Eurocopter EC135 P2+
Znaki rejestracyjne: SP-HXX
Przyczyna incydentu:
Prawdopodobną przyczyną incydentu, polegającego na samoczynnym otworzeniu się
drzwiczek przedziału akumulatora podczas lotu śmigłowca, mogło być zmniejszenie się
progu zabezpieczającego gniazda zamka, wskutek jego ścierania przez zawleczkę,
zamocowaną na końcu kołka szybkozłącznego lub nieprawidłowe zabezpieczenie drzwiczek
przed samoczynnym otwarciem się, podczas wykonywania przeglądu przedlotowego
śmigłowca. W wyniku uderzania zapinek drzwiczek przedziału akumulatora o prawą tylna
owiewkę silnika, została uszkodzona powłoka lakiernicza owiewki. Po wymianie owiewki
śmigłowiec dopuszczono do eksploatacji.
Zalecenia profilaktyczne:
Omówienie zdarzenia z personelem latającym i technicznym SP ZOZ LPR oraz dokonanie
sprawdzenia na wszystkich śmigłowcach EC 135 stanu technicznego gniazd zamków – tzw.
„dżusów”, w których blokowane są kołki szybkozłączne, drzwiczek przedziału akumulatora.
W związku z faktem, iż podczas eksploatacji śmigłowców EC 135 w SP ZOZ LPR, powyższe
zdarzenie wystąpiło powtórnie, nanieść na płatowcach wszystkich eksploatowanych w Zakładzie
śmigłowców, znaczniki pozycji kołków szybkozłącznych, w jakiej powinny się znajdować, przy
prawidłowo zamkniętych drzwiczkach przedziału akumulatora.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2011_332_U.pdf | 62.24 KB |