Przegrzanie i termiczne uszkodzenie hamulca silnika samolotu ATR-72/202 SP-LFH 39/07

Data zdarzenia: 
20 February, 2007 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Warszawa
Poland
52° 10' 6.5388" N, 20° 58' 17.1876" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 39/07

Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Okęcie (EPWA)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-72/202
Znaki rejestracyjne: SP-LFH

Przyczyna incydentu:
Wyciek płynu z systemu hydraulicznego wewnątrz hamulca przez uszkodzone uszczelnienie, co spowodowało zmniejszenie siły tarcia na tarczach ciernych, a w efekcie umożliwiło obracanie się śmigła przy włączonym hamulcu, co doprowadziło do jego przegrzania i termicznego uszkodzenia. Nie można jednak wykluczyć, że zmniejszenie siły tarcia na tarczach ciernych spowodował wyciek smaru z łożyska hamulca.

Zalecenia profilaktyczne:
1. Powiadomiono załogi EuroLOTu
2. Powiadomiono producenta

Ponadto komisja określa dodatkowo następujące zalecenie profilaktyczne dla nadzoru Państwa Konstruktora:
Rozważyć umieszczenie następujących poprawek w dokumencie "Component Maintenance Manual with Illustrated Parts List of Hydromechanical Brake Assembly Type FE159/FE201", 61-30-01, RAITER-FIGEAC, BP No.2, FRANCE, na stronie 1004, w punkcie "4 Fault Isolation", Table 103, w kolumnie "POSSIBLE CAUSE": przed słowami "Internal hydraulic fluid leak at hydraulic section " dodać nowy wiersz o treści: "Grease leak froam ball bearing", a w kolumnie REMEDY dodać stosowne środki zaradcze.

ZałącznikWielkość
2007_39_U.pdf576.66 KB
comments powered by Disqus