Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 334/11
Miejsce zdarzenia: lotnisko Gdańsk- Rębiechowo (EPGD)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: śmigłowiec EC135 P2+
Znaki rejestracyjne: SP-HXK
Przyczyna incydentu:
Prawdopodobną przyczyną incydentu, polegającego na miejscowym odklejeniu
wewnętrznej Ochrony Przed Erozją (PU-Erosion Protection) na łopacie wirnika głównego
śmigłowca, mogło być uderzenie łopaty o miękki obiekt (fragment folii lub tkaniny),
poderwany przez wirnik podczas fazy startu lub lądowania.
Stwierdzone natomiast, podłużne zabielenie na dźwigarze elastycznym (Flex Beam), które
zinterpretowano jako rysę – po konsultacji z wytwórcą śmigłowca, zakwalifikowano jako
niekrytyczne i uznano za możliwy ślad po procesie produkcyjnym, wynikający
z technologii klejenia dźwigara.
Po wymianie łopaty wirnika głównego na nową, śmigłowiec dopuszczono do eksploatacji.
Zalecenia profilaktyczne:
Omówienie zdarzenia z personelem latającym i technicznym SP ZOZ LPR oraz opisanie
w Zakładowym Biuletynie Informacyjnym BL.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2011_334_U.pdf | 61.78 KB |