Zdarzenie lotnicze podczas wypychania samolotu A320 2653/15

Data zdarzenia: 
21 December, 2015 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (EPKT)
Poland
50° 28' 27.0012" N, 19° 4' 48" E

 Opis: Koordynator rejsu przygotował samolot do procedury wypychania i stał przy samolocie utrzymując łączność z kapitanem poprzez zestaw słuchawkowy. W tym momencie pod samolot podjechał holownik Goldhofer AST 3. Podjeżdżając, operator holownika zauważył, że koła samolotu są lekko skręcone. Uwzględniając ich położenie, kilkukrotnie korygował ustawienie holownika. Po podjechaniu do przedniej goleni, operator zauważył, że ustawił holownik w taki sposób, iż widoczne było jego „osiowe” przesunięcie w lewą stronę (3 ÷ 4 cm) od osi przedniej goleni. Mimo to uznał, że takie ustawienie nie będzie miało wpływu na bezpieczne zapięcie goleni. W momencie kiedy przystąpił do procesu podnoszenia statku powietrznego, po kontakcie dolnej części chwytaka, na którą wprowadzane są koła samolotu, koła goleni wyprostowały się. W wyniku tego koła przesunęły się w prawą stronę samolotu, co doprowadziło do bezpośredniego kontaktu elementów chwytaka z nakrętką goleni uszkadzając ją.

Miejsce zdarzenia: Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (EPKT)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: A320

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 2653/15

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2015_2653_rk.pdf220.1 KB
comments powered by Disqus