Aktywacja systemu 'STICK SHAKER' podczas wznoszenia samolotu ATR-42/500 SP-EDF spowodowana wejściem w strefę uskoku wiatru 315/09

Data zdarzenia: 
22 May, 2009 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 9' 39.7332" N, 20° 58' 0.8904" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 315/09

Miejsce zdarzenia: po starcie z lotniska Warszawa - Okęcie (EPWA)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ATR-42/500
Znaki rejestracyjne: SP-EDF

Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu, polegającego na aktywacji systemu STICK SHAKER podczas
wznoszenia, było wejście w strefę silnej zmiany prędkości wiatru (uskoku wiatru) w
obszarze rozpadającej się chmury Cb. Warunki sprzyjające powstawaniu tego zjawiska
były prognozowane, jednak czas i miejsce wystąpienia zjawiska nie były możliwe do
precyzyjnego określenia. Działania załogi były prawidłowe.

Zalecenia profilaktyczne:
Komisja akceptuje przyjęte przez Eurolot S.A. zalecenie w zakresie bezpieczeństwa:
Powiadomienie załóg Eurolot S.A. o zdarzeniu przez opublikowanie raportu z badania
zdarzenia na wewnętrznej stronie internetowej.
Komisja nie formułuje zaleceń profilaktycznych.

ZałącznikWielkość
2009_315_U.pdf56.39 KB
comments powered by Disqus