Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 560/11
Miejsce zdarzenia: TSA 25 (EPBC)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: śmigłowiec EC 135 P2+
Znaki rejestracyjne: SP-HXM
Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu, polegającego na przekroczeniu ograniczeń eksploatacyjnych
śmigłowca poprzez doprowadzenie do wzrostu obrotów wirnika nośnego do wartości
125,38 % był niewłaściwy podział uwagi przez załogę, podczas wykonywania zakrętu. Brak
kontroli nad dźwignią skoku i mocy podczas wprowadzania w zakręt spowodował
samoczynne, niekontrolowane zmniejszenie skoku ogólnego wirnika nośnego, jego
odciążenie, spadek zapotrzebowania na moc poniżej wartości 10 % TRQ (poniżej tej
wartości FADEC nie utrzymuje nakazanych obrotów wirnika nośnego, natomiast ich
kontrola należy do pilota i jest realizowana poprzez odpowiednie ustawienie dźwigni skoku
i mocy) i w konsekwencji rozkręcenie powyżej dopuszczalnego zakresu eksploatacyjnego.
Zalecenia profilaktyczne:
Wstrzymanie pilota w wykonywaniu lotów do czasu przeprowadzenia w Ośrodku Szkolenia
Lotniczego SP ZOZ LPR zajęć teoretycznych i zaliczenia sesji symulatorowej oraz omawianie
powyższego zdarzenia w ramach szkoleń okresowych.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2011_560_U.pdf | 63.18 KB |