Zdarzenie lotnicze z udziałem śmigłowca EC 135P2+ oraz samolotu Cessna 172

Data zdarzenia: 
11 April, 2019 - 10:30

Lokalizacja

Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)
Poland
52° 16' 9.0588" N, 20° 54' 25.9812" E

 Opis: W dniu 11 kwietnia 2019 roku około godziny 16:30 LMT załoga filii Płock wykonywała misję HEMS zgodnie ze zleceniem 104/R18/2019. Po przekazaniu pacjenta personelowi szpitala MSW w m. Warszawa załoga wykonała lądowanie na lotnisku Warszawa-Babice w celu zatankowania. Po zatankowaniu pilot śmigłowca uzyskał zgodę na start i wykonanie przebazowania do bazy LPR w m. Płock. W trakcie startu z kursem wschodnim DS 10 załoga miała przestrzeń wolną, a lot po kręgu wykonywała zgodnie z obowiązującą procedurą zamieszczoną w AIP. Będąc na wysokości około 1300 ft utrzymując prędkość około 65 kt pilot wykonał pierwszy zakręt w lewo ze wznoszeniem do nakazanej wysokości 1800 ft. Będąc na wysokości około 1500 ft ratownik medyczny (zajmujący lewy fotel w kabinie) przekazał informację pilotowi, że z jego lewej strony widzi samolot, który prawdopodobnie również wykonuje lot po kręgu. Pilot przeprowadził wzrokowy przegląd przestrzeni i nie stwierdził innego statku powietrznego, również na wskaźniku SDM 68 jak i ACAS brak było odwzorowania. W trakcie lotu do drugiego zakrętu pilot zwiększył prędkość pionowego wznoszenia. Po chwili pilot śmigłowca zauważył sylwetkę samolotu wyłaniającego się z pod śmigłowca z prawej strony. W chwilę po tym pojawił się znacznik z sylwetką statku powietrznego. Samolot w tym czasie znajdował się po prawej stronie śmigłowca i według oceny pilota, przemieszczał się pod nim z separacją około 50 metrów poniżej. Pilot śmigłowca utracił kontakt wzrokowy z samolotem po wykonaniu drugiego zakrętu kontynuując lot po stycznej do kręgu w kierunku punktu nawigacyjnego LIMA (Łomianki). Załoga LPR dalszy lot do bazy w Płocku wykonała bez uwag.

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: EC 135P2+ oraz Cessna 172

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 1121/19

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
informacja_o_zdarzeniu_1121_19.pdf373.69 KB
comments powered by Disqus