Lokalizacja
Opis: 6 lipca 2025 r., pilot zaplanował przelot z lotniska EPNT na lądowisko w Woli Krakowiańskiej. Podczas kołowania po polu manewrowym lotniska startu samolot wjechał lewym kołem w zagłębienie nawierzchni. Obciążenia podwozia, które wystąpiły, mogły spowodować niewidoczną i niewyczuwalną dla pilota deformację lewej goleni samolotu. Lot na lądowisko docelowe przebiegł prawidłowo. Pilot podchodził i lądował z prostej na RWY 33, w warunkach wiatru z kierunku 160 st. o prędkości około 5 kt. Samolot przyziemił na dwa punkty, a następnie wytracał prędkość do opuszczenia kółka ogonowego. W trakcie dobiegu, gdy koło ogonowe znalazło się na ziemi, pilot hamował równomiernie oba koła, jednak samolot zaczął tracić kierunek w prawo. Pilot próbował temu przeciwdziałać wychylając ster kierunku przeciwnie do skrętu i jeszcze mocniej hamował. Samolot zjechał poza drogę startową, gdzie wykonał cyrkiel w prawo o 360 stopni. Pilot wyłączył iskrowniki i zamknął zawór paliwa. Po zatrzymaniu i opuszczeniu kokpitu stwierdził skrzywienie lewej goleni podwozia głównego oraz zerwanie połączenia tylnego koła z dźwignią steru kierunku, po prawej stronie. Dalsze oględziny nie wykazały uszkodzeń, w tym kleszczenia się układu hamulcowego. Na własnych kołach samolot został przeciągnięty do hangaru.
Miejsce zdarzenia: Wola Krakowiańska
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Hatz Classic
Znaki rejestracyjne: SP-YHW
Numer akt: 2025-0062
| Załącznik | Wielkość |
|---|---|
| 2025-0062_u.pdf | 255.89 KB |