Lokalizacja
Opis: W dniu 6. listopada 2014r. o godzinie 12:59 z lotniska Żar (EPZR) do szkolnego lotu żaglowego wystartował szybowiec SZD -30 PIRAT o znakach SP- 2936. Po oderwaniu się od ziemi, w trakcie wznoszenia, na wysokości około 50 m, zespół wleciał w obszar turbulencji. Szybowiec „wyskoczył” ponad samolot holujący, a uczeń – pilot (zwany dalej uczniem) stracił go z pola widzenia. Aby ponownie zająć właściwą pozycje, uczeń zdecydowanie oddał drążek sterowy od siebie. W tym momencie zauważył, że lina holownicza się wyczepiła, a chwilę później usłyszał komendę przekazana drogą radiową „zabezpiecz prędkość”. Po zabezpieczeniu prędkości, aby nie wlecieć pod wyczepioną linę, uczeń wykonał zakręt w prawo. Instruktor nadzorujący lot dał komendę przez radio, aby wykonał dowrót do lotniska. Jednak uczeń nie reagował i szybowiec leciał dłuższą chwilę oddalając się od lotniska. Na trawersie lotniska wysokość okazała się już niewystarczająca, aby przelecieć nad zabudowaniami i wylądować na nim. Kiedy szybowiec zaczął znikać instruktorowi za linią lotniska wydał on komendę „woduj” i wykonał telefon na nr alarmowy (112). Pilot samolotu holującego lecąc za szybowcem podawał informacje o rozwoju sytuacji. Szybowiec leciał wzdłuż wschodniej linii brzegowej jeziora. Na wysokości elektrowni, uczeń postanowił lądować na plaży po zachodniej stronie jeziora. Jednak nie doleciał do niej. Wodował około 30 m od brzegu. W wyniku wodowania szybowiec został mocno uszkodzony a uczeń odniósł lekkie obrażenia.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_1991_rw.pdf | 359.7 KB |