Lokalizacja
Opis: Kolejny lot próbny na wiatrakowcu FC-4 polegał na wykonaniu niskiego przelotu oraz wykonaniu płytkich zakrętów względem osi drogi startowej. Prawdopodobnie będąc bezpośrednio po wykonaniu prerotacji wirnika do około 200 obr/min, w początkowej fazie rozbiegu po wyłączeniu napędu prerotacji obroty wirnika spadły do około 150 obr/min. Spadek obrotów wirnika prawdopodobnie był spowodowany zbyt dynamicznym rozpędzaniem wiatrakowca w celu skrócenia startu, z głowicą odchyloną powyżej 10 stopni w położeniu na ogon. Instrukcja pochylenia głowicy przewiduje, iż podczas startu nie powinna przekraczać 10 stopni. Pilot nie mając w kabinie wskaźnika pochylenia głowicy, jej wychylenie wykonał intuicyjnie, na wyczucie według położenia drążka sterowego. W tym czasie pojawiły się pierwsze objawy flappingu, w wyniku czego powstały nadmierne wahania łopat wirnika, co spowodowało kontakt wirnika dolnego z kompozytową końcówką lewego statecznika pionowego i jego uszkodzenie. Pilot opanował zjawisko flappingu, wystartował i kontynuował zadanie. Zarysowania łopaty dolnego wirnika oraz uszkodzenie lewego pionowego statecznika stwierdzono po skołowaniu w rejon hangaru.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Modlin (EPMO)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Fusioncopter FC-4
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 2487/18
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
informacja_o_zdarzeniu_2487_18.pdf | 207.63 KB |