Lokalizacja
Opis: O 10:27, po wylocie z CTR EPPO pilot samolotu Tecnam zgłosił zamiar wykonania lotu według planu lotu do EPLS. Informator FIS Poznań przekazał aktualną wartość QNH i polecił mu „wykonywać lot zgodnie z planem”. Informator nie przekazał, a pilot nie pytał o informacje o ograniczeniach na trasie lotu. O 10:28 do FIS Poznań zgłosił się prowadzący parę samolotów Extra300 wykonujący lot z lotniska EPPG z kursem południowo-wschodnim. Informator FIS przekazał załogom samolotów Extra 300 aktualne QNH i informację o aktywnych MRT015 i 016, a ponadto zasugerował nabór wysokości przed MRT do 2000 ft AMSL. Po naborze wysokości 2200 ft AMSL przez samoloty Extra 300 informator przekazał ich załogom, aby utrzymywały tę wysokość ze względu na kolejne MRT na ich trasie lotu. O 10:39 informator FIS Poznań zajął się ruchem w południowej części Sektora, a jego asystent rozmawiał przez telefon z pilotem o możliwości wykonania jego lotu. Gdy lecąc na wysokości 1000 ft AMSL samolot Tecnam zbliżał się do MRT018, para samolotów F-16, po opuszczeniu TSA07, wykonywała lot w MRT018 w kierunku wschodnim, na wysokości około 800 ft AMSL, z prędkością około 400 kt. O 10:40:30 do asystenta FIS zadzwonił nawigator2 i zapytał, czy obserwuje on samolot zbliżający się od północy do MRT018. Asystent odpowiedział, że go nie widzi. Nawigator zapytał, czy asystent widzi samoloty F-16. W tym czasie załogi samolotów F-16 otrzymały informację o statku powietrznym, w odległości 3 NM na wysokości 800 ft AMSL, zbliżającym się z kursem południowym do MRT018. Następnie para samolotów F-16 otrzymała polecenie wznoszenia do wysokości 1500 ft AMSL w celu uniknięcia zderzenia z samolotem, który naruszył przestrzeń powietrzną wydzieloną dla użytkownika wojskowego. O 10:41 załogi samolotów wojskowych, będąc w naborze wysokości, zauważyły statek powietrzny przecinający MRT pod kątem około 90° w kierunku południowym, po zachodniej stronie miejscowości ŚMIGIEL. W chwili minięcia samoloty F-16 znajdowały się na wysokości 1160 ft AMSL, a według oceny ich pilotów samolot Tecnam przeleciał około 150 ft poniżej nich. Pilot samolotu Tecnam oświadczył, że zauważył jeden samolot F-16 w odległości około 500 m i wykonał zakręt w prawo. Kilka sekund po minięciu się samolotów informator FIS polecił pilotowi samolotu Tecnam wznoszenie do wysokości 2000 ft AMSL, ale próby nawiązania z nim łączności były przerywane odpowiedziami załogi innego samolotu znajdującego się w południowej części Sektora FIS. O 10:42:03 jeden z pilotów samolotów F-16 nadał na częstotliwości FIS Poznań informację, że MRT są aktywne, samoloty wojskowe minęły właśnie ruch w rejonie miasta Kościan i że był to prawdopodobnie samolot Cessna. Pilot poprosił także o uprzedzanie pilotów o tym, że samoloty w MRT latają z prędkością 500 kt na wysokości 500 ft AGL. Po minięciu się samoloty kontynuowały loty po zaplanowanych trasach.
Miejsce zdarzenia: Na wschód od miejscowości Śmigiel
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Tecnam P2008-JC / Samolot, F-16 / Samolot, F-16
Znaki rejestracyjne: SP-SMD / Nieznany / Nieznany
Numer akt: 2022/2133
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2022_2133_u.pdf | 386.27 KB |
2022_2133_u_eng.pdf | 361.03 KB |