Zdarzenie lotnicze z udziałem trzech samolotów: Cessna 150 SP-HMN, Cirrus SR22T SP-AMD oraz Embraer ERJ195 SP-LNM 2020/2320

Data zdarzenia: 
12 August, 2020 - 10:50

Lokalizacja

lotnisko Wrocław-Strachowice (EPWR)
Poland
51° 22' 59.0016" N, 16° 53' 8.9988" E

 Opis: 12.08.2020 r. w rejonie lotniska EPWR loty wykonywały trzy samoloty: Cessna 150, Cirrus SR22T, Embraer ERJ195. Około godz. 10:46 samolot Embraer znajdował się w TMA EPWR na FL 110 w locie według IFR, a do lotniska EPWR pozostało mu około 10 minut lotu. Kontroler TWR EPWR zezwolił na wlot samolotu Cirrus do CTR EPWR, do punktu VFR NOVEMBER. Samolot Cessna znajdował się w prawym kręgu nadlotniskowym do RWY 11 i otrzymał instrukcje wydłużenia odcinka z wiatrem. Gdy samolot Cirrus, szybszy od samolotu Cessna, osiągnął punkt NOVEMBER, krl TWR wydał zezwolenie na jego podejście z lewym kręgiem nadlotniskowym oraz lądowanie na RWY 11. Chwilę później, pomimo wcześniej wydanej instrukcji wydłużenia pozycji z wiatrem, załoga samolotu Cessna zgłosiła pozycję po trzecim zakręcie. W związku ze zmianą sytuacji ruchowej, krl TWR zmienił kolejność samolotów do lądowania tak, że samolot Cessna otrzymał zezwolenie na lądowanie, a samolot Cirrus otrzymał instrukcje podejścia jako numer 2. Krl TWR nie skasował zezwolenia na podejście i lądowanie samolotu Cirrus, a jedynie poinformował załogę o ruchu samolotu Cessna i możliwości wykonania trzeciego zakrętu. Samolot Embraer znajdował się wtedy na długiej prostej do RWY 11, około 3 min do lądowania. Krl TWR przekazał załodze samolotu Embraer informacje o ruchu poprzedzającym, ale nie nakazał jej zmniejszenia prędkości. Gdy samolot Cessna wylądował i opuścił RWY 11, krl TWR ponownie wydał zezwolenie na lądowanie samolotu Cirrus, tym razem na „lądowanie z przelotem”, co miało zapobiec długiemu zajęciu RWY 11 po jego lądowaniu. Gdy samolot Embraer znajdował się w odległości około 1 NM od progu RWY 11 na wysokości 800 ft AMSL, krl TWR przekazał jego załodze instrukcję odejścia na drugi krąg z kursem RWY 11, z naborem wysokości do 3000 ft AMSL oraz nawiązania łączności z APP Poznań. Z powodu niepoprawnie użytego przez krl TWR słownictwa oraz długiej wypowiedzi, nie można było określić czy rozpoczęcie odejścia na drugi krąg przez załogę samolotu Embraer nastąpiło w wyniku instrukcji wydanej przez krl TWR, czy też decyzji załogi. Instrukcja odejścia została wydana zbyt późno, gdy samolot znajdował się około 1 NM od progu RWY 11, a zwykle powinna być ona przekazana zanim znajdzie się on w odległości 2 NM od punktu przyziemienia. Około godz. 10:56 załoga samolotu Embraer rozpoczęła procedurę odejścia na drugi krąg, przechodząc na wznoszenie z wysokości 600 ft AMSL. Samolot Cirrus znajdował się w tym czasie na RWY 11 około 1 NM przed samolotem Embraer. Wzniesienie lotniska EPWR wynosi 400 ft AMSL. Po wykonaniu ponownego podejścia samolot Embraer wylądował na lotnisku EPWR o godz. 11:10.

Miejsce zdarzenia: lotnisko Wrocław-Strachowice (EPWR)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna 150 / Cirrus SR22T / Embraer ERJ195

Znaki rejestracyjne: SP-HMN / SP-AMD / SP-LNM

Numer akt: 2020/2320

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2020_2320_uchwala.pdf176.96 KB
comments powered by Disqus