Niebezpieczne zbliżenie samolotu Tecnam P2002-JF SP-ADR ze śmigłowcem Eurocopter EC135-P2+ SP-HXV 2019/2216

Data zdarzenia: 
15 June, 2019 - 19:07

Lokalizacja

lądowisko Watorowo (EPWT)
Poland
53° 17' 55.032" N, 18° 25' 10.5924" E

 Opis: 15.06.2019 r. o godz. 18:40 na lądowisku Watorowo (EPWT) załoga samolotu Tecnam P2002-JF o znakach rozpoznawczych SP-ADR (Tecnam) rozpoczęła wykonywanie lotów szkolnych po lewym kręgu nadlotniskowym do RWY 08.
Załoga dyżurna śmigłowca HEMS2, Eurocopter EC-135-2P+ o znakach rozpoznawczych SP-HXV (HEMS) z Bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Bydgoszczy, otrzymała zadanie transportu sanitarnego ze szpitala w Bydgoszczy do szpitala w Grudziądzu. Po opuszczeniu CTR EPBY załoga śmigłowca HEMS nawiązała łączność radiową z kierującym lotami na częstotliwości Watorowo Radio i przekazała informacje o trasie i wysokości lotu oraz planowanym przelocie nad lądowiskiem EPWT. Kierujący lotami poinformował załogę śmigłowca HEMS o aktualnym QNH, drodze startowej w użyciu oraz o wykonywanych lotach w kręgu nadlotniskowym. Z oświadczenia kierującego lotami wynika, że przekazał on załodze informację, iż śmigłowiec HEMS ma pierwszeństwo w locie po prostej do szpitala w Grudziądzu, ale dodatkowo polecił jego załodze utrzymywanie odpowiedniej separacji. Z oświadczenia załogi śmigłowca HEMS wynika, iż zrozumiała ona, że ma pierwszeństwo drogi w przelocie, a odpowiednią separację mają utrzymywać załogi innych statków powietrznych. Załoga samolotu Tecnam słyszała korespondencję prowadzoną pomiędzy kierującym lotami i załogą śmigłowca. Około 19:07, gdy śmigłowiec HEMS mijał lądowisko EPWT samolot Tecnam znajdował się w kręgu nadlotniskowym i zbliżał się do pozycji z wiatrem. Pilot śmigłowca HEMS zauważył na wyświetlaczu systemu ACAS3 znacznik statku powietrznego w niewielkiej odległości przed śmigłowcem i na tej samej wysokości (1300 ft AMSL). Po chwili załoga śmigłowca zauważyła samolot Tecnam i wykonała ostry zakręt w lewo w celu uniknięcia zderzenia. Samolot Tecnam znajdował się na odcinku z wiatrem, krótko po minięciu pozycji z wiatrem, którą załoga samolotu zgłosiła przez radio. Załoga samolotu zauważyła śmigłowiec dopiero gdy wykonywał on zakręt w lewo. Załoga śmigłowca wywołała załogę samolotu, który minęła, ale ta nie odpowiedziała.

Miejsce zdarzenia: lądowisko Watorowo (EPWT)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Tecnam P2002-JF / Eurocopter EC135-P2+

Znaki rejestracyjne: SP-ADR / SP-HXV

Numer akt: 2019/2216

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2019_2216_uchwala.pdf134.27 KB
comments powered by Disqus