Zdarzenie lotnicze z udziałem szybowca SZD-50-3 Puchacz SP-3367 oraz samolotu Aviat A-1B Husky SP-TIR 2019/4164

Data zdarzenia: 
15 September, 2019 - 14:16

Lokalizacja

Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)
Poland
52° 16' 12.8208" N, 20° 53' 39.4296" E

 Opis: 15 września 2019 r. w godzinach przedpołudniowych instruktor wraz z uczniami przygotowywał się do wykonania lotów szkolnych za samolotem holującym. Szybowiec Puchacz SP-3367 został ustawiony do startu z pasa trawiastego 28 lotniska EPBC. Załoga zajęła miejsce w kabinie i uczeń rozpoczął wykonywanie listy kontrolnej przed startem. Około godziny 11:14 pilot samolotu Aviat Husky SP-TIR podkołował do szybowca w celu wykonania pierwszego w tym dniu lotu. Po naprężeniu liny holowniczej, kierujący lotami wydał komendę do startu i zespół rozpoczął rozbieg. Po około 150-200 m rozbiegu, pierwszy od pasa oderwał się szybowiec, a następnie samolot holujący. Po chwili pilot samolotu stwierdził, że samolot nie nabiera prędkości. Również parametry wznoszenia nie osiągnęły prawidłowych wartości. Pilot samolotu zaobserwował w lusterku pozycję szybowca dużo poniżej samolotu holującego. Instruktor zauważył, że wskazania prędkościomierza nie przekraczają wartości 100 km/h. W chwili, gdy zespół zaczął zbliżać się do linii lasu, instruktor przejął sterowanie szybowcem i wyczepił linę holowniczą, o czym poinformował ucznia. Samolot bez obciążenia szybowcem rozpędził się i kontynuował lot po kręgu.
Instruktor wykonał zakręt w lewo o około 180° z zamiarem lądowania z wiatrem. W trakcie podejścia do lądowania nastąpiło przepadnięcie szybowca i uderzenie o ziemię. Szybowiec zatrzymał się w odległości około 240 m od progu pasa betonowego w kierunku południowo-zachodnim.

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Szybowiec SZD-50-3 Puchacz / Samolot Aviat A-1B Husky

Znaki rejestracyjne: SP-3367 / SP-TIR

Numer akt: 2019/4164

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
rk_2019_4164_.pdf393.46 KB
ai_2019_4164.pdf3.41 MB
comments powered by Disqus