Zdarzenie lotnicze podczas wznoszenia samolotu Boeing 787-8 SP-LRE 2019/3679

Data zdarzenia: 
19 August, 2019 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Port lotniczy Nowy Jork (KJFK)
United States
40° 38' 22.9992" N, 73° 46' 44.0004" E

 Opis: Podczas wznoszenia, na poziomie FL 310 pojawiło się ostrzeżenie na EICAS (Engine Indicating and Crew Alerting System) „LANDING GEAR DISAGREE”. Pojawienie się komunikatu na EICAS spowodowało, że załoga zatrzymała wznoszenie na FL 330, w celu wykonania Listy Kontrolnej „GEAR DISAGREE”. Ze względu na charakter niesprawności załoga zmniejszyła prędkość samolotu do 270 kts, oraz poprosiła o holding w punkcie HAPIE, aby nie opuszczać FIR BOSTON. Załoga skontaktowała się z MCC (Maintenance Coordination Centre) i poinformowała go o szczegółach zdarzenia. Nie zadeklarowano warunków EMERGENCY. Komunikat „GEAR DISAGREE” na EICAS znikał i pojawiał się kilka razy (z częstotliwością 1-2 razy na minutę). Jednocześnie wskazania położenia podwozia zmieniały swój status na „LEFT MAIN GEAR DOWN/REST UP”, “ALL GEAR UP AND LEFT GEAR IN TRANSIT”, “ALL GEAR IN TRANSIT”. CPT (Kapitan) po konsultacji z F/O (Drugim pilotem) i MCC podjął decyzję o powrocie na lotnisko startu - KJFK. Podczas zniżania, na wysokości FL190 - załoga wypuściła podwozie, ponieważ CPT chciał się upewnić, że uda się bezpieczne i normalne wylądować. Po wypuszczeniu podwozia wskazania jego położenia wróciły do normy. Ze względu na masę samolotu zbliżoną do maksymalnej masy do lądowania zdecydowano się wykonać podejście na pas startowy 22R, który ma większą długość. Jednak ze względu na brak pewności co do możliwości wykonania poprawnego i bezpiecznego lądowania załoga zdecydowała się na wykonanie procedury nieudanego podejścia. W trakcie jej wykonywania podwozie samolotu zostało schowane. Ponownie pojawiły się komunikaty ostrzegawcze oraz błędne wskazania położenia podwozia. Załoga zakończyła niestandardowe i normalne Listy Kontrolne oraz zdecydowała się ponownie wykonać podejście do pasa startowego 22L. Lądowanie na pasie 22L odbyło się bez następstw.

Miejsce zdarzenia: Port lotniczy Nowy Jork (KJFK)

Państwo: USA

Rodzaj i typ statku powietrznego: Boeing 787-8

Znaki rejestracyjne: SP-LRE

Numer akt: 2019/3679

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2019_3679_uchwala.pdf111.83 KB
comments powered by Disqus