Uchwała dot, śmiertelnego wypadku samolotu ultralekkiego TL 2000 Sting Carbon RG SP-SHIP 302/09

Data zdarzenia: 
20 May, 2009 - 14:30

Lokalizacja

Poland
52° 2' 12.48" N, 21° 14' 50.64" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 302/09

Miejsce zdarzenia: Otwock Wielki
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ultralekki TL 2000 Sting Carbon RG
Znaki rejestracyjne: SP-SHIP

Przyczyna wypadku:
Przyczyną wypadku było przeciągnięcie, podczas próby uruchomienia silnika w locie, co
doprowadziło do wejścia samolotu w korkociąg na wysokości uniemożliwiającej skuteczne
z niego wyprowadzenie.
Najbardziej prawdopodobną przyczyną przerwania pracy przez silnik samolotu było
przydławienie przepływu paliwa w instalacji przez nakrętkę znajdującą się w zgrubnym filtrze
paliwa w zbiorniku, przy nie pracującej elektrycznej pompie paliwa.

Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi
w trakcie badania zdarzenia materiałami nie zaproponowała wprowadzenia zaleceń
profilaktycznych.

Komentarz Komisji:
Komisja przypomina użytkownikom statków powietrznych wytwarzanych
w oparciu o znacznie mniej wymagające przepisy budowy oraz wyposażonym
w niecertyfikowane silniki , że wykonywanie lotów na minimalnej dopuszczalnej wysokości
nad terenem wynoszącej 150 m jest związane z dużym ryzykiem
i w związku z tym zaleca latanie na wysokościach umożliwiających wykonanie bezpiecznego
lądowania awaryjnego w sposób opisany w IUwL danego statku powietrznego.

ZałącznikWielkość
2009_302_U.pdf60.78 KB
comments powered by Disqus