Urwanie się grzybków zaworów wydechowych samolotu Cessna FA150L SP-KIK 192/06

Data zdarzenia: 
20 July, 2006 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
53° 3' 52.5024" N, 17° 12' 47.4228" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 192/06

Miejsce zdarzenia: Lipia Góra
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot Cessna FA150L
Znaki rejestracyjne: SP-KIK

Przyczyna incydentu:
Urwanie się grzybków zaworów wydechowych, co spowodowało spadek mocy silnika i wymusiło lądowanie awaryjne. Prawdopodobna przyczyna urwania się grzybków był brak wymiany zaworów w momencie określonym przez producenta silnika, tj. w trakcie ostatniej naprawy głównej.
Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego:
Niestaranne wykonanie czynności okresowych, które mogłyby wcześniej wykryć nadmierne
zużycie trzonka zaworu wydechowego i zapobiec urwaniu się grzybka.

Zalecenia profilaktyczne:
W stosunku do firmy wykonującej ostatnią naprawę główną silnika oraz do osób wykonujących obsługi bieżące silnika – wg uznania ULC.
Wyjaśnienie:
Zdarzenia nr 69/04 i 192/06 zaistniały na tym samym silniku na tym samym samolocie tego samego Użytkownika. Oba zostały zakwalifikowane jako incydenty i badane przez tego Użytkownika. W obu przypadkach nastąpił spadek mocy silnika w czasie lotu spowodowany urwaniem grzybka zaworu wydechowego. Komisja Użytkownika nie była w stanie ustalić przyczyny urywania się grzybków zaworowych.
W czasie opracowywania tych zdarzeń PKBWL skojarzyła oba zdarzenia i włączyła się w badanie (bez zmiany kwalifikacji) zlecając wykonanie ekspertyzy w certyfikowanym warsztacie remontowym.
Sprawozdanie z tej ekspertyzy stanowi materiał badawczy do obu zdarzeń a wniosek końcowy tam zamieszczony jest podstawą do podania prawdopodobnej przyczyny urywania się grzybków zaworów wydechowych.

ZałącznikWielkość
2006_192_U.pdf62.56 KB
comments powered by Disqus