Lokalizacja
Opis: Po starcie samolot początkowo wznosił się z kursem północnym, następnie południowym oraz ponownie północnym i północno-wschodnim. Kilka minut po starcie pilot nawiązał kontakt radiowy z FIS „Poznań”, a informator potwierdził otwarcie planu lotu. Około 1,5 min. później informator zapytał pilota o ustawienie kodu transpondera, a pilot potwierdził przydzielony squawk. Po kolejnych 2 min. lotu pilot wywołał FIS, przekazując informację o kłopotach z ciśnieniem paliwa i swojej decyzji o powrocie do miejsca startu. W tej rozmowie pilot zasugerował zamknięcie planu lotu i przekazał także wiadomość o konieczności „sprawdzenia samolotu po lądowaniu”. Dalsza korespondencja dotyczyła ewentualnej pomocy ze strony FIS, na co pilot odpowiedział, że „na razie jakoś leci powoli”. Zobowiązał się także zgłosić swoją pozycję, gdy dostrzeże lądowisko. Charakter korespondencji nie wskazywał aby pilot był szczególnie zdenerwowany sytuacją. Około 4 min. później informator próbował wywołać pilota, jednak ten nie odpowiedział. Cały lot trwał około 10 min. Około 12:30, samolot znalazł się 1,5 km na południowy-wschód od lądowiska, na wysokości 1150 ft AMSL (wg danych z FlightRadar24), po czym twardo zderzył się z ziemią. Zapis FlightRadar24 urwał się o 12:29. Ostatnia zanotowana prędkość pionowa samolotu wyniosła blisko 900 ft/min (około 5 m/s), przy prędkości poziomej względem ziemi 80 km/h. Samolot poruszał się wtedy z kursem 51º. Charakter zderzenia wskazuje na upadek ze znacznej wysokości, przy dużym opadaniu, co może świadczyć o tym, że doszło do sytuacji korkociągowej. Świadkowie powiadomili służby ratownicze, które w krótkim czasie przybyły na miejsce i wydobyły z wraku poszkodowanych. Na miejscu zdarzenia interweniowały śmigłowce LPR. W stanie zagrożenia życia oboje poszkodowani zostali przetransportowani do szpitali.
Miejsce zdarzenia: Strąkowa k. Ząbkowic Śląskich
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Bristell S-LSA (RG)
Znaki rejestracyjne: SP-SBSB
Numer akt: 2025-0071
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2025-0071_rw.pdf | 914.83 KB |