Śmiertelny wypadek pilota samolotu ultralekkiego Dedal KB SP-SZKB po wpadnięciu w korkociąg i zderzeniu z ziemią 930/10

Data zdarzenia: 
21 August, 2010 - 11:15

Lokalizacja

Poland
51° 42' 38.664" N, 19° 23' 17.844" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 930/10

Miejsce zdarzenia: okolice lotniska Łódź - Lublinek (EPLL)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot ultralekki zbudowany amatorsko Dedal KB
Znaki rejestracyjne: SP-SZKB

Przyczyna incydentu:
Przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania polegający na
przeciągnięciu samolotu, najprawdopodobniej w lewym zakręcie, w konfiguracji z klapami
wypuszczonymi w położenie około 10°, co doprowadziło do wejścia w płaski korkociąg na
małej wysokości, w wyniku czego nastąpiło zderzenie z ziemią.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku lotniczego były:
1. Prawdopodobna utrata mocy silnika z nieustalonych przyczyn;
2. Brak doświadczenia pilota w wykonywaniu lotów na samolotach ultralekkich i niewielkie,
ogólne doświadczenie lotnicze.

Zalecenia profilaktyczne:
Po zakończonym badaniu PKBWL sformułowała następujące zalecenia profilaktyczne:
1. Podczas zatwierdzania Instrukcji Użytkowania w Locie i Obsługi Technicznej – szczególnie
statków powietrznych, które zostały zbudowane jako konstrukcje amatorskie, Urząd
Lotnictwa Cywilnego powinien, w ramach pełnionego nadzoru, zwracać szczególną
uwagę na zgodność zapisów w Instrukcji Użytkowania w Locie i Obsługi Technicznej
z Książką Ultralekkiego Statku Powietrznego oraz rzeczywistym wyposażeniem statku
powietrznego.
2. Sposób montażu akumulatora na samolocie DEDAL KB, bez możliwości dostępu
z zewnątrz i bez oznakowania, gdzie się on znajduje, Komisja uważa za niedopuszczalny,
gdyż brak możliwości szybkiego dostępu do akumulatora może stanowić źródło zagrożenia.
Urząd Lotnictwa Cywilnego, w ramach pełnionego nadzoru, powinien zwracać szczególną
uwagę na praktyczną realizację sprawdzania zasad dostępu do wyposażenia samolotu,
opisanych w § 60 Wytycznych Nr 3 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 20
kwietnia 2005 r. w sprawie wymagań technicznych stosowanych przez inspektorów przy
sprawdzaniu zdatności technicznej ultralekkich statków powietrznych, paralotni,
motolotni oraz spadochronów.
3. Urząd Lotnictwa Cywilnego, rozważyć wprowadzenie w samolotach ultralekkich wymogu
instalowania systemu ostrzegającego przed przeciągnięciem, jeżeli podczas prób w locie
zostanie stwierdzone, że samolot nie daje wyraźnych sygnałów o zbliżaniu się do prędkości
przeciągnięcia.
4. Zalecenie numer 2011-001, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
- wprowadzić wymóg umieszczania w instrukcjach użytkowania w locie samolotów
ultralekkich, których zachowanie się w korkociągu nie było przedmiotem prób w locie lub
próby w locie nie potwierdziły możliwości prawidłowego wyprowadzania z korkociągu,
ostrzeżenia o treści: „WYPROWADZANIE TEGO SAMOLOTU Z KORKOCIĄGU
NIE ZOSTAŁO PRZEBADANE, CO MOŻE SKUTKOWAĆ BRAKIEM
MOŻLIWOŚCI WYPROWADZENIA Z TEJ FAZY LOTU. ODPOWIEDZIALNOŚĆ
ZA SKUTKI WPROWADZENIA SAMOLOTU W KORKOCIĄG PONOSI PILOT”.
Powiadomić o podjętych działaniach PKBWL w terminie do 90 dni.

Komentarz:
Z uwagi na fakt, że niezamierzone wprowadzenie samolotu w korkociąg stanowi jedną
z najczęstszych przyczyn wypadków lotniczych, zdaniem Komisji należałoby podjąć prace nad
zmianą przepisów lotniczych, których celem będzie wprowadzenie w przepisach budowy
samolotów ultralekkich, wymogu przeprowadzania dodatkowych prób w locie w zakresie
sprawdzania własności samolotu po wprowadzeniu w korkociąg, w konfiguracji gładkiej oraz
z klapami wysuniętymi w położenie startowe i do lądowania. W przypadku braku możliwości
wykonywania powyższych prób, wprowadzenie obowiązku instalacji spadochronowego systemu
ratowniczego.

ZałącznikWielkość
2010_930_U.pdf82.48 KB
comments powered by Disqus