Zdarzenie lotnicze podczas podejścia do lądowania z udziałem paralotni Zenith L 556/15

Data zdarzenia: 
22 April, 2015 - 14:13

Lokalizacja

Lotnisko Słupsk-Krępa (EPSK)
Poland
54° 24' 29.9988" N, 17° 5' 44.0016" E

 Opis: Podczas podejścia do lądowania, gdy pilot był na wysokości około 50 m znalazł się we wznoszącej masie powietrza. Wykonał zakręt o 360 stopni. Po zakręcie i locie po prostej w kierunku miejsca lądowania, gdy pilot znalazł się na wysokości 35 m nad ziemią nastąpiła deformacja połowy czaszy paralotni (klapa) a następnie obrót o 180 stopni. Po wyprowadzeniu klapy nastąpiło skręcenie w taśmach paralotni. Po wyprowadzeniu skrzydła i odkręceniu taśm – poprzez rozciągnięcie taśm na boki skrzydło paralotni skoczyło do przodu wyprzedzając pilota i ustawiło się wlotami komór ku ziemi. Pilot przyhamował paralotnię i siłą grawitacji, na zasadzie wahadła, wleciał pod skrzydło. Niestety wysokość nad gruntem, na której się znalazł nie pozwoliła na kontynuowanie lotu. Zdążył się jednak wysunąć lekko z uprzęży i przyziemił piętami, a następnie wylądował na uprzęży – na nogach i pośladkach. Po tym zdarzeniu zameldował przez radio o bólu w plecach i „że na razie nie będzie się ruszał”. Po 10 minutach od lądowania pilot został przetransportowany na start. Po ustaleniu stanu zdrowia i samopoczucia zostało wezwane pogotowie ratunkowe, a po kolejnych 10 minutach pilot został przetransportowany na Szpitalny Oddział Ratunkowy w Słupsku. Po około 2h od zdarzenia pilot poinformował, że ma ogólne potłuczenia i pęknięcie kości guzicznej. Tego samego dnia został on wypisany do domu ze szpitala.

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Słupsk-Krępa (EPSK)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Zenith L

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 556/15

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2015_0556_u.pdf261.17 KB
comments powered by Disqus