Lokalizacja
Opis: W początkowej fazie lotu, podczas wznoszenia, przyrost prędkości i wysokości odbywał się prawidłowo. Regulator obrotów śmigła pilot ustawił na 5700 obr/min, prerotacja osiągała kolejno od 90 do 240 obrotów wirnika. Na końcu drogi startowej, mając wysokość około 40 metrów nad terenem pilot przełączył regulator obrotów śmigła na 5100 obr/min. Po chwili stwierdził, że przełączenie w tej fazie lotu na niższe obroty było zachowaniem niestandardowym, ponieważ zwykle ustawienie niższych obrotów śmigła dokonywał na wysokości około 100 metrów i przy prędkości około 100 km/h. Będąc na wysokości około 50 metrów nad terenem i utrzymując prędkość około 80 km/h pilot zauważył, że wiatrakowiec nie przyspiesza ani się nie wznosi. Mając na uwadze skomplikowaną konfigurację, podjął decyzję o lądowaniu zapobiegawczym w terenie przygodnym. W celu poprawy sytuacji (naprawienie błędu) przełączył regulator obrotów śmigła w położenie na 5700 obr/min. Według oceny pilota obroty nie wzrosły i po upływie 160 sekund od startu wiatrakowiec tracąc wysokość i prędkość pochylił się na lewą burtę i zderzył z ziemią w okolicy miejscowości Wola Przypkowska (silnik nadal utrzymywał obroty 5100 obr/min). Pilot rozpiął pasy i opuścił kabinę przez uszkodzone przednie oszklenie, po czym pomógł wydostać się tą samą drogą pasażerowi.
Miejsce zdarzenia: Wola Przypkowska k/Tarczyna
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: J-RO 914
Znaki rejestracyjne: F-JBEW
Numer akt: 890/19
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
raport_koncowy_890_19.pdf | 1.64 MB |