Zaklinowanie liny wyciągarkowej między elementami skrzydła szybowca SZD-9bis Bocian SP-3799 896/11

Data zdarzenia: 
24 July, 2011 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
50° 4' 19.9488" N, 18° 37' 31.3968" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 896/11

Miejsce zdarzenia: lotnisko Rybnik - Gotartowice (EPRG)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: szybowiec SZD-9bis Bocian 1E
Znaki rejestracyjne: SP-3799

Przyczyna incydentu:
1. Zbyt szybka reakcja ucznia-pilota na zaplanowane przerwanie ciągu na małej wysokości
podczas startu za wyciągarką, polegająca na jednoczesnym wyczepieniu liny z przechodzeniem
szybowca do lotu ustalonego, co doprowadziło do „dogonienia” liny wyciągarki;
2. Zbyt małe obciążenie powierzchni spadochronika liny wyciągarkowej, ze względu na
znacznie niższą wagę liny syntetycznej niż liny stalowej, co spowodowało jej wolniejsze
opadanie w stosunku do optymalnego.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego mogło być:
Gwałtowne napełnienie się spadochronika hamującego liny wyciągarkowej oraz dynamiczne
jego podniesienie się wraz z liną w wyniku zadziałania podmuchu termicznego.

Zalecenia profilaktyczne:
1. Omówiono okoliczności zdarzenia z całym personelem wykonującym loty w OSL BB AERO;
2. Zastosowano dodatkowe obciążenie liny wyciągarkowej między spadochronikiem a szybowcem
z wykorzystaniem węża gumowego.

ZałącznikWielkość
2011_896_U.pdf63.67 KB
comments powered by Disqus