Lokalizacja
Opis: Skoczek posiadający świadectwo kwalifikacji z klasą wyszkolenia D (około 1150 skoków) wykonywał skok z wysokości 4000 m, filmując skok na spadochronie tandemowym. Był to pierwszy skok tego skoczka na tym spadochronie. Oddzielenie od samolotu i swobodne spadanie były prawidłowe. Skoczek zainicjował otwarcie czaszy głównej na wysokości około 1400 m, a jej napełnienie nastąpiło na wysokości około 1200 m i było prawidłowe. Po napełnieniu się czaszy
skoczek stwierdził, że system zamka trzykółkowego prawych taśm nośnych jest skręcony i opleciony taśmą RSL. Widoczna była również mocno wyciągnięta żółta linka systemu wyczepienia. W czasie lotu skoczek stwierdził, że spadochron samoczynnie skręca. Próby likwidacji skręcenia zamka poprzez ściąganie taśm nośnych nie przyniosły oczekiwanego efektu.Podczas ściągania taśm nośnych spadochron skręcał w sposób umożliwiający sterowanie. Na
wysokości około 750 m skoczek odhamował linki sterownicze. Na wysokości 700 – 650 m wyciągnął uchwyt wyczepiania czaszy głównej i niemal jednocześnie wyciągnął uchwyt otwierania
czaszy zapasowej. Zamek lewych taśm nośnych rozłączył się prawidłowo, lecz zamek prawych taśm pozostał zaklinowany i czasza główna nie oddzieliła się. Pilocik czaszy zapasowej zaczepił się o czaszę główną i proces otwarcia czaszy zapasowej został zatrzymany na etapie wyplatania linek. Skoczek obracał się w lewo będąc plecami do ziemi, a czasza zapasowa w osłonie znajdowała się przed jego nogami. Poprzez pociąganie linek tej czaszy skoczek spowodował ich wyplecenie i wydostanie się czaszy zapasowej z osłony. Czasza zapasowa napełniła się, jednak była skręcona przy taśmach nośnych z linkami czaszy głównej oraz opleciona na wysokości linek swoją z taśmą
łączącą osłony. Skoczkowi udało zlikwidować skręcenie czaszy zapasowej i głównej oraz wyciągnąć z linek czaszy głównej pilocik czaszy zapasowej. W tym czasie zamek prawych taśm
nośnych odblokował się i czasza główna oddzieliła się od uprzęży. Następnie skoczek ściągnął osłonę z czaszy zapasowej, która była zaczepiona o linki sterownicze i ją odrzucił. Od wysokości
około 300 m skoczek leciał w kierunku lądowiska, na którym prawidłowo wylądował.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Mirosławice (EPMR)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Spectre 170
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 2115/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_2115_rk.pdf | 345.25 KB |